• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   [email protected]
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   [email protected]
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The role of emotional distress in the relationship between COVID-19 burnout and academic burnout in university students

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (1.042Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2022

Author

Taşören, Aslı Burçak
Burhan, Sümeyye Eliz

Metadata

Show full item record

Citation

Taşören, A. B. ve Burhan, S. E. (2022). The role of emotional distress in the relationship between COVID-19 burnout and academic burnout in university students. OPUS Journal of Society Research, 19(46), 340-353. https://dx.doi.org/10.26466/opusjsr.1065787

Abstract

The aim of the present study was to determine whether COVID-19 burnout and emotional distress predicted academic burnout, and to assess the mediating role of emotional distress, on the relationship between COVID-19 burnout and academic burnout in university students. The sample consisted of 311 (259 female and 52 male) students enrolled in undergraduate (87.1%), master/doctorate programs (12.9%). Students completed the COVID-19 Burnout Scale, Maslach Burnout Inventory – Student Scale (MBI-SS), and the Depression Anxiety Stress Scale-21 (DASS-21). Pearson’s correlation coefficient showed a significant positive relationship between COVID-19 burnout, academic burnout, and emotional distress. COVID-19 burnout and emotional distress predicted academic burnout, also COVID-19 burnout and the depression scale of the DASS-21 predicted academic burnout. In a mediaton model, emotional distress partially mediated the relationship between COVID-19 burnout and academic burnout. When the model was tested with thedepression scale of the DASS-21, the relationship between COVID-19 burnout and academic burnout was partially mediated only by the depression scale.
 
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinde korona tükenmişliği ve negatif duygu durumunun okul tükenmişliğini yordaması, ayrıca korona tükenmişliği ve okul tükenmişliği arasındaki ilişkide negatif duygu durumunun aracı rolü incelenmiştir. Çalışmaya 259 kadın, 52 erkek olmak üzere 311 öğrenci katılmıştır. Örneklemin %87.1’i lisans öğrencilerinden, %12.9’u yüksek lisans/doktora öğrencilerinden oluşmaktadır. Katılımcılar, Koronavirüs Tükenmişlik Ölçeği, Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu ve Depresyon, Kaygı ve Stres Ölçeğini-21 (DASS-21) yanıtlamışlardır. Korona tükenmişlik, okul tükenmişliği ve depresyon arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yürütülen Pearson korelasyon analizi sonuçları, tüm ölçekler arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Yürütülen regresyon analizinde, korona tükenmişliği ve negatif duygu durumunun okul tükenmişliğini yordadığı görülmüştür. DASS-21’in alt boyutlarıyla yürütülen analizde ise korona tükenmişliği ve depresyon alt boyutunun okul tükenmişliğini yordadığı görülmüştür. Ayrıca iki model test edilmiştir. İlk modelde korona tükenmişliği ve okul tükenmişliği arasındaki ilişkide DASS-21 ile ölçülen negatif duygu durumunun kısmi aracı rolünün olduğu görülmüştür. İkinci modelde ise korona tükenmişliği ve okul tükenmişliği arasındaki ilişkide DASS-21’in depresyon alt boyutuyla ölçülen depresyon semptomlarının kısmi aracı rolünün olduğu ortaya konmuştur.
 

Source

OPUS Journal of Society Research

Volume

19

Issue

46

URI

https://dx.doi.org/10.26466/opusjsr.1065787
https://hdl.handle.net/20.500.12511/9764

Collections

  • Makale Koleksiyonu [36]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1694]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Guide | Contact |

[email protected]

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Library || İstanbul Medipol University || OAI-PMH ||

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, İstabul, Turkey
If you find any errors in content, please contact: [email protected]

Creative Commons License
[email protected] by İstanbul Medipol University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

[email protected]:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.