• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   [email protected]
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Medya ve İletişim Sistemleri
  • Yüksek Lisans
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   [email protected]
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Medya ve İletişim Sistemleri
  • Yüksek Lisans
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dijital çağda dönüşen futbol ve futbol aktörleri

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (1.540Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Çırak, Mustafa Furkan

Metadata

Show full item record

Citation

Çırak, M. F. (2020). Dijital çağda dönüşen futbol ve futbol aktörleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Abstract

Futbol ilk ortaya çıktığı andan itibaren; yaş, dil, din, meslek farkı gözetmeksizin bütün kitleleri peşinden sürükleyen önemli bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır ve aynı zamanda bütün dünyada en çok ilgi gören spor dalıdır. Bu ilginin her geçen gün artarak devam etmesi, oyunun ticari bir yapıya bürünmesine neden olmuş ve futbolu dev bir endüstri haline getirmiştir. Futbol kulüpleri, medya, taraftarlar, hakemler, teknik adamlar ve oyuncular gibi aktörleri bulunan bu dev endüstri, gündelik hayatın her alanında karşımıza çıkan ve insanlığın bütün alışkanlıklarını değiştiren dijital çağ ile birlikte önemli bir dönüşüm içerisine girmiştir. Zaman ve mekân ayrımını ortadan kaldıran, dijitalleşmenin insan hayatıyla iç içe geçtiği bu dönemin, futbol gibi milyonları peşinden sürükleyen ve milyonlar kazandıran bir alanda kendini göstermesi de tabi ki kaçınılmaz olmuştur. Futbolda meydana gelen bu dönüşüm, dijital çağın birçok farklı parametresi içinde gerçekleşmiştir. Teknolojik anlamda yaşanan gelişmeler; futbolun daha elverişli sahalarda, daha donanımlı ekipmanlarla oynanmasını ve daha kaliteli yayınlar aracılığıyla kitlelere sunulmasını sağlamıştır. İnternet alanındaki gelişmeler ise Web 2.0 teknolojilerinden doğan sosyal medya araçlarını ortaya çıkarmış ve bu araçlar futbolun yaşadığı dönüşümde çok önemli bir paya sahip olmuştur. Bu çalışmada futbol ve futbol aktörlerinin, dijital çağın beraberinde getirdiği teknolojik olanaklarla birlikte nasıl bir dönüşüm gerçekleştirdiğini açıklamayı amaçlamaktadır.
 
From the first moment football comes up, football rose as an essential phenomenon uniting people around itself regardless of age, language, religion that leads football to be the most attracted sport in the world. The interest that rises increasingly to this sport made football to become a commercial structure and led to achieve a giant industry status. This enormous industry, which includes different parties such as football clubs, media, club fans, referees, football coaches, and players reaches to high popularity in every part of life. The football industry is also evolving with the digital age, while digitalization changes every part of human life. It became inevitable that digitalization becomes an essential part of the football industry in this era, which eliminates the distinction of time and space and allows its fans to earn millions of dollars. This digitalization that seen in football as well appeared within many different parameters of the digital age. The changes occurred in technologies made it possible for football to be played in more convenient fields and types of equipment and to be served in better quality streams to reach the masses. The changes with the Internet led to the social media tools to be part of the advertisement of football which exhibited as a result of Web 2.0 technologies and these tools driven to take a significant share within the change football. This research aims to present the changes in football and its participants with the help of technological facilities within the digital age.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12511/7949

Collections

  • Tez Koleksiyonu [7]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Guide | Contact |

[email protected]

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Library || İstanbul Medipol University || OAI-PMH ||

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, İstabul, Turkey
If you find any errors in content, please contact: [email protected]

Creative Commons License
[email protected] by İstanbul Medipol University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

[email protected]:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.