Kaynaştırma sınıfına devam eden zihin yetersizliği olan öğrencilere uygulanan akran zorbalığına ilişkin öğretmen görüşleri
Künye
Yılmaz, Z. H. ve Malkoç, A. (2020). Kaynaştırma sınıfına devam eden zihin yetersizliği olan öğrencilere uygulanan akran zorbalığına ilişkin öğretmen görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 92-111. https://dx.doi.org/10.24315/tred.540609Özet
Bu araştırmada, kaynaştırma sınıfına devam eden zihin yetersizliği olan öğrencilere normal gelişim gösteren öğrenciler tarafından uygulanan akran zorbalığına ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, Edirne İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı 15 ilkokulda görev yapan, 32 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin akran zorbalığına ilişkin algıları, gözlemleri ve çözümleri temaları oluşturulmuştur. Öğretmenler akran zorbalığının sebebi olarak en sık ailevi özellikleri dile getirmişlerdir. Zihin yetersizliği olan öğrencilerin tüm zorbalık türlerine (fiziksel, sözel, sosyal) maruz kaldığını ve en sık gözlenen zorbalık türünün sözel zorbalık olduğunu ifade etmişler; zorbalığın sıklıkla sınıf arkadaşları tarafından uygulandığını belirtmişlerdir. Akran zorbalığına ilişkin çözüm olarak öğretmenler bilgilendirme, uyarma ve empati kurdurma çalışmalarını yaptıklarını dile getirmişlerdir. Elde edilen bulgular, zihin yetersizliği olan öğrencilere uygulanan akran zorbalığını önlemeye yönelik çalışmalar yürütülmesi gerekliliğini ortaya koymaktadır. In this study, it is aimed to determine the teachers’ opinions about peer bullying experienced by the children with intellectual disability at inclusive classes from typically developing students. Of the qualitative research methodologies, case study design was used in this study. The study group consists of 32 classroom teachers working at 15 state primary schools in Edirne. The data was collected by semi-structured interview technique. As a result of this research, themes on the teachers’ perceptions, their observations and their solutions for bullying were created. Most of the teachers expressed family characteristics as the reason for peer bullying. They stated that students with intellectual disability were exposed to all types of bullying (physical, verbal, social) and added that the most commonly observed type of bullying was verbal bullying. They reported that bullying was frequently practiced by classmates. As a solution to peer bullying, teachers stated that they were working on informing, warning and empathizing studies. The findings also suggest that studies should be conducted to prevent peer bullying applied to students with intellectual disability.