• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   [email protected]
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Okul Öncesi Öğretmenliği
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   [email protected]
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Okul Öncesi Öğretmenliği
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Children’s learning behaviors: Psychometric properties of the preschool learning behavior scale in Turkey

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (14.53Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Veziroğlu Çelik, Mefharet
Acar, İbrahim Hakkı

Metadata

Show full item record

Citation

Veziroğlu Çelik, M. ve Acar, İ. H. (2018). Children’s learning behaviors: Psychometric properties of the preschool learning behavior scale in Turkey. Turkish Studies (Elektronik), 13(19), 1897-1910. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14013

Abstract

The purpose of the current study was to adapt the Preschool Learning Behaviors Scale (PLBS), which was developed by McDermott, Leigh, and Perry (2002) to Turkish and examine reliability and validation. The PLBS is a 29-item scale that is designed to assess the learning- related behaviors of preschool children on three subscales: Competence/Motivation, Attention/Persistence, and Attitude Toward Learning. A total of 140 preschool children (59 girls, 81 boys) and their teachers were recruited in Istanbul for the current study. Children’s age ranged from 39 to 77 months (M= 62.56, SD= 8.52). Firstly, the PLBS was adapted to Turkish language and culture. The validity of the scale was measured by Confirmatory Factor Analysis and the difference between the Upper %27 and Lower %27 groups was tested. The internal reliability of the scale was calculated by Cronbach's alpha and McDonald’s Omega method. The results of the Confirmatory Factor Analyses showed that the scale has a three-factor structure as in the original version. The CFA model for the PLBS confirmed that there is a 3-factor model (χ 2 = 699.443 (p < .001), CFI= 0.95, RMSEA= .07 (.07 to .09 at 90% CI), and WRMR = 1.20. Cronbach alpha and McDonald’s Omega for internal consistency showed the measure was reliable. The analyses showed that the PLBS is a valid, reliable tool for Turkish children.
 
Bu araştırmada McDermott, Leigh ve Perry (2002) tarafından geliştirilen Okul Öncesi Öğrenme Davranışları Ölçeği (Preschool Learning Behavior Scale-PLBS)’nin Türk kültürüne adaptasyonu ile geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılması amaçlanmıştır. Okul Öncesi Öğrenme Davranışları Ölçeği (ÇÖDÖ) 29 maddeden oluşan ve okul öncesi dönem çocuklarının öğrenmeyle ilişkili davranışlarını üç alt boyutta değerlendirmektedir. Bu alt boyutlar: Yetkinlik/Motivasyon, Dikkat Devamlılığı ve Öğrenmeye Karşı Tutum olarak belirlenmiştir. Araştırmada İstanbul’dan 59 kız, 81 erkek olmak üzere toplam 140 çocuk ve onların öğretmenleri yer almıştır. Çocukların yaş aralığı 39 ay ile 77 ay (M= 62.56, SS= 8.52) arasında değişmektedir. İlk olarak ÇÖDÖ Türk dili ve kültürüne adapte edilmiştir. Ölçeğin geçerliği Doğrulayıcı Faktör Analizi ile ölçülmüş ve üst %27 ve alt %27’lik gruplar arasındaki farklar test edilmiştir. Ölçeğin iç güvenirliği Cronbach's alpha ve McDonald’s Omega yöntemi ile hesaplanmıştır. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonuçlarına göre ölçek orijinal versiyonundaki gibi üç faktörlü bir yapı göstermiştir. DFA modeli ÇÖDÖ için üç faktörlü modeli doğrulamıştır (χ 2 = 699.443 (p < .001), CFI= 0.95, RMSEA= .07 (.07 to .09 at 90% CI), ve WRMR = 1.20. İç tutarlılık için Cronbach alpha ve McDonald’s Omega ölçeğin güvenilir olduğunu göstermiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre ÇÖDÖ Türk çocuklarının öğrenme davranışları için geçerli ve güvenilir bir ölçektir.
 

Source

Turkish Studies (Elektronik)

Volume

13

Issue

19

URI

https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14013
https://hdl.handle.net/20.500.12511/6303

Collections

  • Makale Koleksiyonu [27]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1900]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Guide | Contact |

[email protected]

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Library || İstanbul Medipol University || OAI-PMH ||

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, İstabul, Turkey
If you find any errors in content, please contact: [email protected]

Creative Commons License
[email protected] by İstanbul Medipol University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

[email protected]:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.