Kan bağışı önündeki engellerin belirlenmesi
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2019Yazar
Altındiş, SelmaAşıcı, Neşe
Şenol, Uğur
Bakır, Ayşe Betül
Yücedağ, Çağlar Yusuf
Demir, Celalettin
Gün, Rabia
Özçelik, Ümit
Altındiş, Ahmet
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Altındiş, S., Aşıcı, N., Şenol, U., Bakır, A. B., Yücedağ, Ç. Y., Demir, C. ... Altındiş, A. (2019). Kan bağışı önündeki engellerin belirlenmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 9(2), 237-244.Özet
Amaç Kan, geçmişten günümüze insan sağlığının ve yaşamın temel simgesi durumundadır. İnsan, kanın tek kaynağıdır. Temini için şimdilik başka bir alternatifte yoktur. Eşsiz birtedavi aracı olarak da bilinmektedir. Bu bağlamda toplumun kan ve kan ürünleri gereksinimi ve kan bağışı konusunda neleri, ne kadar ve ne derece doğru bildiğinin tespitedilmesi bir gerekliliktir. Bu çalışmada, toplumun transfüzyon amaçlı kan verme önündeki engelleri ve bu konudaki tutum-davranışlarını belirlemek ve kan bağışı ile ilgilifarkındalığı artırmak için hangi aşamalarda eksiklikler olduğunu saptamak amaçlanmıştır. ( Sakarya Tıp Dergisi 2019, 9(2):237-244 )Gereç veYöntemKesitsel tipte tanımlayıcı araştırma olarak tasarlanan bu çalışma Nisan 2019- Mayıs 2019 tarihlerinde gerçekleştirildi. Örneklem seçimine gidilmeden 18-65 yaş arasıbireylere literatürden yararlanarak hazırlanan 29 soruluk dijital anket uygulanarak toplanan veriler SPSS (ver;21) programı ile değerlendirilerek yorumlandı.Bulgular Çalışmadaki katılımcıların 231’i (%51.2) kadın, 220’si (%48.8) erkek, %80’i 18-30 yaş aralığında idi. Katılımcıların %77.7’si lisans ve üstü eğitim almıştı. %90.2’si düzenli kanbağışı yapmadıklarını, %68.5’i ise kan bağışı ile ilgili hiç bilgilendirme eğitimi almadıklarını ifade etmişlerdir. Katılımcıların %76’sı kan bağış aracının yaşadıkları bölgeyebelirli aralıklarla gelmesini olumlu karşıladıklarını belirtmişlerdir.Sonuç Çalışmamız, katılımcıların %80’inin 18-30 yaş arasındaki gençlerden oluşması ve genç nüfusun ulaşılabilmesi kolay, gönüllü kan bağışçı kaynağı olması nedeniyle önemlibir çalışmadır. Kişilerin verdikleri cevaplar sonucunda sağlık hizmet sunucuları ve kan bağış merkezlerine düşen görev, kan bağışı konusunda farkındalığı artırmak içinbelirli aralıklarla bilgilendirme eğitimleri yapmak, daha fazla reklam ve kişilere hatırlatma mesajları göndermektir. Objective Blood is the basic symbol of human health and life from past to present. Human is the only source of blood. There is no alternative for the time being. It is also known as a unique treatment tool. In this context, it is a necessity to determine what the community knows about blood and blood products requirements and blood donations. In this study, it was aimed to determine the barriers in the way of giving blood for the purpose of transfusion and the attitude-behaviors in this subject and to determine which stages were lacking in order to raise awareness about blood donation. ( Sakarya Med J 2019, 9(2):237-244 ). Materialsand Method This study, which was designed as a cross-sectional type of descriptive research, was conducted between April 2019 and May 2019. Data were collected by using a 29-question digital questionnaire prepared by using literature from individuals aged 18 to 65 without any sample selection. The data were evaluated by using SPSS (ver; 21) program Results Of the participants, 231 (51.2%) were female, 220 (48.8%) were male and 80% were in the 18 to 30 year age group. 77.7% of the participants had undergraduate and postgraduate education. 90.2% stated that they did not donate regular blood donation and 68.5% stated that they did not receive any information about blood donation. Seventy six percent of the respondents stated that they were positive for the blood collection vehicle to come to the region where they live. Conclusion Our study is an important study due to the fact that 80% of the participants are young people between the ages of 18-30 and the young population is a source of voluntary blood donors. As a result of the responses of the people, the task of the health service providers and blood donation centers is to conduct periodic trainings to increase awareness of blood donation and to send reminder messages to more advertisers and individuals.
Kaynak
Sakarya Tıp DergisiCilt
9Sayı
2Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [3651]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2175]