• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   [email protected]
  • Fakülteler
  • İletişim Fakültesi
  • Radyo, Televizyon ve Sinema
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   [email protected]
  • Fakülteler
  • İletişim Fakültesi
  • Radyo, Televizyon ve Sinema
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The role of media literacy in setting media awareness: A study towards university students

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (771.6Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Gezmen, Başak
Eken, İhsan

Metadata

Show full item record

Citation

Gezmen, B. ve Eken, İ. (2020). The role of media literacy in setting media awareness: A study towards university students. Istanbul Commerce University Journal of Social Sciences, 19(37), 679-695.

Abstract

Technology always develops and changes at a dizzying pace and causes mobile devices to evolve as well. Mobile devices that have grown to be extensions of individuals, became indispensable elements of daily life. So much so that the individual has become unable to live without smartphones, smartwatches, or tablets. In this sense, the individual who is consistently in a digital environment is also continuously exposed to digital content. Therefore, individuals are becoming increasingly vulnerable to media. The concept of media literacy is now being discussed through digital literacy. This concept serves as a protective armor especially for children and young people against negative messages coming from media. The present study aims to evaluate university students’ awareness of media literacy with a focus on the learning outcomes of media literacy courses. Through focus group work, the differences between students who take and do not take a media literacy course will be discussed in terms of the correct analysis of media messages, fictionality, and digital literacy awareness.
 
Teknolojinin gelişimi her daim baş döndürücü bir hızla değişerek ve dönüşerek mobil aygıtlarında evrimleşmesini sağlamaktadır. Bireylerin birer uzantısı olarak varlık gösteren mobil cihazlar, günlük yaşamın vazgeçilmez birer unsuru haline gelmiştir. Öyle ki birey, akıllı telefonsuz, akıllı saatsiz, tabletsiz yani dijitalsiz yaşamayaz durumdadır. Bu bağlamda sürekli dijital ortamda kalan birey sürekli de dijital içeriklere de maruz kalmaktadır. Bu durumda bireyler giderek medyaya karşı savunmasız hale gelmektedir. Medya okuryazarlığı kavramı günümüzde dijital okuryazarlık üzerinden tartışılmakta, medyadan gelen olumsuz iletilere karşı özellikle çocuk ve genç kitle üzerinde koruyucu bir zırh vazifesi görmektedir. Çalışmada, medya okuryazarlığı derslerinin kazanımları ve becerileri üzerinden üniversite öğrencileri özelinde genel bir farkındalık değerlendirmesi yapılacaktır. Yapılan fokus grup çalışmaları ekseninde öğrencilerin medya okuryazarlığı dersini alan ve almayan öğrenciler arasındaki medya iletilerini doğru çözümleme, kurgusallık, dijital okuryazarlık farkındalıkları tartışılacaktır.
 

Source

Istanbul Commerce University Journal of Social Sciences

Volume

19

Issue

37

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12511/9089

Collections

  • Makale Koleksiyonu [7]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1745]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Guide | Contact |

[email protected]

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Library || İstanbul Medipol University || OAI-PMH ||

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, İstabul, Turkey
If you find any errors in content, please contact: [email protected]

Creative Commons License
[email protected] by İstanbul Medipol University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

[email protected]:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.