Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDuymaz Sidal, Gökçen
dc.contributor.authorÖzdemir, Sümeyra
dc.date.accessioned2021-08-13T10:32:25Z
dc.date.available2021-08-13T10:32:25Z
dc.date.issued2020en_US
dc.date.submitted2020
dc.identifier.citationÖzdemir, S. (2020). Çocukluk çağı travması, duygu düzenleme becerileri ve somatizasyon arasındaki ilişkinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri örneklemi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12511/7821
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, çocukluk çağı travmaları ile somatizasyon problemleri arasındaki ilişkiyi ve duygu düzenleme becerilerinin bu ilişkideki aracılık rolünü incelemektir. Bu amaçla çalışmaya 18-30 yaş arası 467 üniversite öğrencisi katılmıştır. Katılımcılara Sosyo-Demografik Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Ruhsal Travmaları Ölçeği (CTQ-33), Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği (DDBÖ) ve Bradford Bedensel Belirti Ölçeği (BSI-44) araştırma bataryası uygulanmıştır. Çalışma verilerinin analizi için öncelikle çocukluk çağı travmaları ile duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Bu bağlamda yapılan korelasyon analizinin sonuçlarında çocukluk çağı travmaları ile duygu düzenleme becerileri arasında negatif yönde ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. İkinci korelasyon analizi ise somatizasyon ile duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkiyi tespit etmek için uygulanmıştır. Bu analiz sonucunda somatizasyon ile duygu düzenleme becerileri arasında negatif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Çocukluk çağı travmaları ile somatizasyon problemleri arasındaki ilişkiye bakılması için yapılan korelasyon analizi sonuçlarına göre ise çocukluk çağı travmaları ile somatizasyon problemleri arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Çocukluk çağı travmalarının somatizasyon problemlerine etkisinde duygu düzenleme becerilerinin aracılık etkisi hiyerarşik regresyon analizi aracılığıyla incelenmiştir. Yapılan analizin sonuçlarına göre çocukluk çağı travmalarının somatizasyon problemleri ve duygu düzenleme becerileri üzerinde ayrı ayrı yordayıcı etkisi olduğu aynı zamanda duygu düzenleme becerilerinin somatizasyon problemlerini yordadığı görülmüştür. Çocukluk çağı travmalarının somatizasyon problemleri üzerindeki etkisinde duygu düzenleme becerilerinin aracılık rolü incelendiğinde ise duygu düzenleme becerilerinin kısmi aracı değişken olduğu tespit edilmiştir. Çalışma bulguları alanyazın kapsamında tartışılmıştır. Çalışmanın kısıtlılıkları ele alınmış, literatüre katkı sağlayacak araştırma ve uygulama planları için öneriler ifade edilmiştir.en_US
dc.description.abstractThe aim of this research is to examine the relationship between somatization disorders, childhood traumas and the role of emotion regulation skills in this relationship. In line with the purpose, participants are 467 university students (18-30 years old) in the study. Participants completed Socio-demographic Information Questionnaire, Childhood Trauma Questionnaire (CTQ-33), Emotion Regulation Skills Questionnaire (ERSQ), Bradford Somatic Inventory (BSI-44). Initially, the relationship between childhood traumas and emotion regulation skills was investigated to analyse research data. Therefore, correlation analysis results support the idea that childhood traumas were significantly and negatively assosicated with emotion regulation skills. Second correlation analysis was administered to establish the relationship between the somatization and emotion regulation skills. As a result of this analysis, somatization was negatively and strongly associated with childhood traumas. According to correlation analysis, relative to the aim of research, results show significant and negative association between somatization disorder and childhood trauma. Emotion regulation skills mediating the effect of childhood traumas on somatization was examined by using hierarchical regression analysis. Analysis results indicate that childhood traumas have respectively predictor effect on somatization disorders and emotion regulation skills, also, emotion regulation skills predict somatization disorders. As for emotion regulation skill mediating the effect of childhood trauma on somatization disorder, emotion regulation skill was partly mediator. Research findings were argued within the current body of literature, the restrictions of research were rewieved.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Medipol Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÇocukluk Çağı Travmalarıen_US
dc.subjectSomatizasyonen_US
dc.subjectDuygu Düzenleme Becerilerien_US
dc.subjectTravmaen_US
dc.subjectChildhood Traumasen_US
dc.subjectSomtizationen_US
dc.subjectEmotion Regulation Skillsen_US
dc.subjectTraumaen_US
dc.titleÇocukluk çağı travması, duygu düzenleme becerileri ve somatizasyon arasındaki ilişkinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri örneklemien_US
dc.title.alternativeExamination of the relationship between childhood trauma, emotion regulation skills and somatization: University students sampleen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentİstanbul Medipol Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster