• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   [email protected]
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Okul Öncesi Öğretmenliği
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   [email protected]
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Okul Öncesi Öğretmenliği
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş çocuklarının uygulanan etkinliklere ilişkin görüşlerinin belirlenmesi

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (265.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Kılıç, Zeynep
Ünsal, Fatma Özge
Yorulmaz, Alper

Metadata

Show full item record

Citation

Kılıç, Z., Ünsal, F. Ö. ve Yorulmaz, A. (2020). Okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş çocuklarının uygulanan etkinliklere ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 1085-1100. https://dx.doi.org/10.26468/trakyasobed.694352

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı 5 yaş çocuklarının okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan etkinlikler hakkındaki düşüncelerini ve bu düşünceler üzerinden çocukların ihtiyaçlarını belirlemektir. Araştırmanın amacına uygun olarak nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu, kolay ulaşabilirlik ilkesi göz önünde bulundurularak oluşturulmuştur. Araştırmaya 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz-bahar döneminde İstanbul ili, Kadıköy ilçesi, Göztepe semtinde okul öncesi eğitime devam eden 19’u kız, 23’ü erkek olmak üzere toplam 42 çocuk dahil edilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veri toplama süreci sonunda elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmış ve elde edilen bilgilerin sayısal değerlerle ifade edilebilmesi için frekans ve yüzde değerleri belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda çocukların en sevdiği etkinlikler sırasıyla sanat, oyun, matematik, hareket, fen ve drama olarak belirlenmiştir. Araştırmaya katılan çocukların tamamına yakınının en sevdikleri etkinlikler sınıfta yapılmaktadır. Çocukların az bir kısmı en sevdikleri etkinlikleri sınıf içinde yapmak isterken, yarıdan fazlası ise en sevdikleri etkinlikleri bahçede yapmak istediklerini belirtmişlerdir. Çocuklardan kendi günlerini tasarlamaları istediğinde, etkinlerde pasif-aktif dengesinin doğal olarak ortaya çıktığı ve çocukların tasarımlarında daha aktif olmalarına imkân tanıyan bir gün planladıkları belirlenmiştir.
 
The main purpose of this research is determine the thoughts of 5 year old children about the activities implemented in preschool education instutions and to determine the needs of children through these thoughts. The case study pattern was used from qualitative research patterns in accordance with the purpose of the research. The study group was formed the principle of easy accessibility in mind and included 42 children, 19 of whom were girls and 23 of whom were boys, who attended preschool education in Göztepe district, Kadıköy district, İstanbul province during the fall-spring semester of the 2017-2018 academic year. The data was collected through a semi-structured interview form created by the researchers. Descriptive analysis was used in the analysis of the data obtained at the end of the data collection process and frequency and percentage values were determined in order to express the data obtained with numerical values. As a result of the study, children’s favorite activities were art, play, math, movement, science, and drama respectively. Close to all of the children involved in the research have their favorite activities in the classroom. A few of the children wanted to do their favorite activities in the classroom, while more than half said they wanted to do their favorite activities in garden, outside of classroom. When children asked to design their own day, it is determined that the passive-active balance naturally arises in the activities and that they plan a day that allows them to be more active in their design.
 

Source

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi

Volume

22

Issue

2

URI

https://dx.doi.org/10.26468/trakyasobed.694352
https://hdl.handle.net/20.500.12511/7268

Collections

  • Makale Koleksiyonu [27]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1747]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Guide | Contact |

[email protected]

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Library || İstanbul Medipol University || OAI-PMH ||

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, İstabul, Turkey
If you find any errors in content, please contact: [email protected]

Creative Commons License
[email protected] by İstanbul Medipol University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

[email protected]:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.