Türk toplumunda farklı nesillerde ahlak ve iş ahlakı algısı
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Tarih
2024Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Ok Şehitoğlu, B. ve Kurt, E. (2024). Türk toplumunda farklı nesillerde ahlak ve iş ahlakı algısı. İş Ahlakı Dergisi, 17(1), 130-158. http://dx.doi.org/10.12711/tjbe/m4131Özet
ÖZ: Nesillerin her dönem algılarının, tutum ve davranışlarının değişime uğradığı bilinmektedir. Farklı nesillerde ahlak ve iş ahlakı algısı, toplumsal hayat içerisinde değişim ve dönüşüme müsait bir alan olarak görülmüştür. Bu çalışmada farklı nesillerde ahlak ve iş ahlakının nasıl oluştuğu, değişip, dönüştüğü ve bireyler tarafından nasıl algılandığı ele alınmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup, desen olarak durum çalışması seçilmiştir. Farklı nesilleri temsilen amaçlı örneklemde maksimum çeşitlilik ve kartopu yöntemi, ölçüt örneklem ile beraber seçilmiştir. Veriler, 3 farklı nesilden 6’şar kişi olmak üzere toplam 18 kişi ile yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği aracılığıyla görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler keşfedici analiz yöntemiyle tematik kodlama sonrası kategori, alt kategori ve temalar oluşturularak analiz edilmiştir. Araştırmanın amacı, üç farklı neslin, ahlak ve iş ahlakını nasıl yorumladıklarını anlamak, aralarındaki temel farklılıklar/benzerlikler ile yaşanan değişim, dönüşümü açıklamak ve nedenlerini yerel bağlamda incelemektir. Bu doğrultuda çalışmamız ahlak açısından ikinci ve üçüncü nesil birey ve toplum arasında konumlandırdığını, iş ahlakı açısından ise, üçüncü neslin kendinden önceki nesille farklılaşarak güç ilişkileri ve örgütsel normlarla tanımladığını ortaya koymaktadır. ABSTRACT: It is known that the perceptions, attitudes, and behaviors of generations change in each period. The perception of morality and business ethics in different generations has been viewed as an area suitable for change and transformation in social life. This study discusses how ethics and business ethics are formed, changed, and transformed in different generations and how they are perceived by individuals. A qualitative research method was used, and a case study was chosen as the design. The maximum diversity and snowball method were chosen together with criterion sampling in purposive sampling to represent different generations. Data were collected using a semi-structured interview technique with a total of 18 people, six of whom were from three different generations, using an interview form. The obtained data were analyzed by creating categories, sub-categories, and themes after thematic coding using the exploratory analysis method. The aim of the research is to understand how three different generations interpret morality and business ethics, to explain the main differences/similarities between them, to explain the changes and transformations and to examine the reasons in the local context. In this respect, our study shed light on that the second and third generations are positioned between the individual and society in terms of morality, while in terms of business ethics, the third generation differs from the previous generation and defines it with power relations and organizational norms.