Türkiye'de sağlık hizmet kalitesi için kullanılan ölçeklerin karşılaştırmalı analizi yapılarak post-modern işletme yönetimi yaklaşımlarına uygun ve özgün bir sağlıkta kalite ölçüm modelinin geliştirilmesi
Künye
Cece, S. (2022). Türkiye'de sağlık hizmet kalitesi için kullanılan ölçeklerin karşılaştırmalı analizi yapılarak post-modern işletme yönetimi yaklaşımlarına uygun ve özgün bir sağlıkta kalite ölçüm modelinin geliştirilmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Özet
Kalite standartları; sağlık hizmetlerinin dinamik yapısının yönetilmesini, belirsizliklerin azaltılmasını ve hataların önlenmesini sağlayan bir unsurdur. Çünkü kalite; ölçme, değerlendirme ve sürekli iyileştirme esaslarına bağlıdır. Kalite kavramı, kalite yönetim modelleri, kalite ölçüm modelleri ve kalite iyileştirme araçlarını içermektedir. Bu kapsamda hastayı merkeze alan, hasta güvenliğini amaçlayan ve hizmetlerin kalitesini sürekli iyileştirerek yaşam kalitesini ve sunulan hizmet kalitesini iyileştirmeyi hedefleyen bir hizmet anlayışı ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Türkiye'de sağlık hizmet kalitesinin ölçümünde kullanılan ulusal ve uluslararası modeller bulunmaktadır. Bu modeller, vaka bazlı ve gösterge bazlı olarak iki gruba ayrılmaktadır. Bu çalışmada Türkiye'de yaygın olarak kullanılmakta olan gösterge bazlı (SKS-Hastane Versiyon 6, HIMSS-EMRAM Preparatory Guide 2020, JCI Accreditation Standards for Hospitals, 6th Edition) kalite ölçüm modelleri ele alınmıştır. Bu tezin amacı, gösterge bazlı olan sağlıkta kalite ölçüm modelleri arasında yer alan Joint Comission International (JCI), Sağlıkta Kalite Standartları (SKS) ve Health Information Management System Society-Electronic Medical Record Adaptation Model (HIMSS-EMRAM) modellerinin kavram, süreç ve kriterlerinin karşılaştırmalı olarak analiz edilmesi ve bu modellerin post-modern işletme yönetimi yaklaşımını kapsamalarını sağlayacak şekilde özgün ve yeni standartlarla genişletilmesidir. Standartlar geliştirilirken Delphi Tekniği, Metin Madenciliği, Doküman İncelemesi ve İstatiksel Yöntem (SPSS) yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar ile, SKS-Hastane Versiyon 6, HIMSS-EMRAM Preparatory Guide 2020, JCI Accreditation Standards for Hospitals, 6th Edition dokümanları ele alınarak post-modern işletme yönetimi yaklaşımlarını kapsayacak şekilde özgün bir standart seti öneri olarak literatüre sunulmuştur. Ayrıca literatürde bu üç modeli kapsayan ve bu modelleri post-modern yönetim yaklaşımlarını da kapsayacak şekilde ele alan ve standart seti öneresinde bulunan bir çalışmaya rastlanılmaması literatüre olan katkısını da ortaya koymaktadır. Quality standards; It is a factor that provides management of the dynamic structure of health services, reduces uncertainties, and prevents mistakes. Because quality; it depends on the principles of measurement, evaluation, and continuous improvement. The concept of quality includes quality management models, quality measurement models, and quality improvement tools. In this context, it is tried to be put forward as a service concept that focuses on the patient, aims the patient safety, and aims to improve the quality of life and the quality of service by continuously improving the quality of the services. There are national and international models used to measure the quality of health services in Turkey. These models are divided into two groups based on case and indicator. In this study, based on indicators that are widely used in Turkey (SKS-Hospital Version 6, HIMSS-EMRAM Preparatory Guide 2020, JCI Accreditation Standards for Hospitals, 6th Edition) quality measurement models were discussed. The aim of this thesis is to compare the concepts, processes, and criteria of Joint Commission International (JCI), Health Quality Standards (SKS) and Health Information Management System Society- Electronic Medical Record Adaptation Model (HIMSS-EMRAM) models, which are among the indicator-based health quality measurement models and to expand these models with original and new indicators to enable them to cover the post-modern business management approach. While developing the indicators, Delphi Technique, Text-mining, Document Review and Statistical Analyses(SPSS) methods are used. With the results obtained, SKS-Hospital Version 6, HIMSS-EMRAM Preparatory Guide 2020, JCI Accreditation Standards for Hospitals, 6th Edition documents have been to include post-modern business management approaches and presented to the literature as a unique indicator set suggestion. In addition, the absence of an indicator proposal set comparing these three models and covering post-modern management approaches in the literature will reveal its contribution to the literature.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsphttps://hdl.handle.net/20.500.12511/12101
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [253]