The communication between patients and healthcare personnel in psychiatry hospital
Künye
Kılıçarslan, M. ve Özyurt Kaptanoğlu, R. (2019). The communication between patients and healthcare personnel in psychiatry hospital. European Journal of Science and Technology, 0(15), 210-215. https://doi.org/10.31590/ejosat.504747Özet
People live together with communication fact in their daily lives. With communication, individuals fulfil their needs in the society.Communication, which has become a popular concept in recent years, is one of the most important issue in the healthcare field.Communication between patients and healthcare personnel is at the forefront in both private sector and public healthcareorganizations. While patients are expressing their needs by using tools of communication, healthcare personnel answer their needswith the tools of communication.With this study, it is aimed to determine the level of communication between patients and healthcare personnel in a public psychiatryhospital; evaluate the problems, which are faced during the communication, in terms of patients and measure the satisfaction levels ofpatients.Study is important in terms of the assessment of effects of communication between patient and health care personnel on thesatisfaction of patient.The sampling of this study is consisted of 200 patients in the psychiatry hospital. Academic literature review was made in the study.Questionnaire technique was used for the data collection. After filling in questionnaires with patients face to face, they werecomputerised by coding and analysed with SPSS 15.0.With analyses, demographic information of patients, characteristics of healthcare personnel and communication between physicianand patient were evaluated. İnsanlar günlük yaşamlarında iletişim gerçeğiyle birlikte yaşıyorlar. İletişim ile bireyler toplumdaki ihtiyaçlarını karşılar. Son yıllarda popüler bir kavram haline gelen iletişim, sağlık alanında en önemli konulardan biridir. Hastalar ve sağlık personeli arasındaki iletişim, hem özel sektörde hem de kamu sağlık kuruluşlarında ön plandadır. Hastalar ihtiyaçlarını iletişim araçlarını kullanarak ifade ederken, sağlık personeli ihtiyaçlarını iletişim araçlarıyla cevaplamaktadır.Bu çalışma ile bir kamu psikiyatri hastanesinde hastalar ve sağlık personeli arasındaki iletişim seviyesinin belirlenmesi; İletişim sırasında karşılaşılan sorunları hastalar açısından değerlendirebilir ve hasta memnuniyet düzeyini ölçebilir. Çalışma, hasta ve sağlık personeli arasındaki iletişimin hastanın memnuniyeti üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi açısından önemlidir. Bu çalışmanın örneklemini psikiyatri hastanesinde 200 hasta oluşturdu. Çalışmada akademik literatür taraması yapıldı. Veri toplamada anket tekniği kullanılmıştır. Anket formları hastalarla yüz yüze doldurulduktan sonra, kodlama yoluyla bilgisayarlandı ve SPSS 15.0 ile analiz edildi. Yapılan analizlerle hastaların demografik bilgileri, sağlık çalışanlarının özellikleri ve hekim ile hasta arasındaki iletişim değerlendirildi.