The role of media literacy in setting media awareness: A study towards university students
Künye
Gezmen, B. ve Eken, İ. (2020). The role of media literacy in setting media awareness: A study towards university students. Istanbul Commerce University Journal of Social Sciences, 19(37), 679-695.Özet
Technology always develops and changes at a dizzying pace and causes mobile devices to evolve as well.
Mobile devices that have grown to be extensions of individuals, became indispensable elements of daily
life. So much so that the individual has become unable to live without smartphones, smartwatches, or
tablets. In this sense, the individual who is consistently in a digital environment is also continuously
exposed to digital content. Therefore, individuals are becoming increasingly vulnerable to media. The
concept of media literacy is now being discussed through digital literacy. This concept serves as a protective
armor especially for children and young people against negative messages coming from media. The present
study aims to evaluate university students’ awareness of media literacy with a focus on the learning
outcomes of media literacy courses. Through focus group work, the differences between students who take
and do not take a media literacy course will be discussed in terms of the correct analysis of media messages,
fictionality, and digital literacy awareness. Teknolojinin gelişimi her daim baş döndürücü bir hızla değişerek ve dönüşerek mobil aygıtlarında
evrimleşmesini sağlamaktadır. Bireylerin birer uzantısı olarak varlık gösteren mobil cihazlar, günlük
yaşamın vazgeçilmez birer unsuru haline gelmiştir. Öyle ki birey, akıllı telefonsuz, akıllı saatsiz, tabletsiz
yani dijitalsiz yaşamayaz durumdadır. Bu bağlamda sürekli dijital ortamda kalan birey sürekli de dijital
içeriklere de maruz kalmaktadır. Bu durumda bireyler giderek medyaya karşı savunmasız hale gelmektedir.
Medya okuryazarlığı kavramı günümüzde dijital okuryazarlık üzerinden tartışılmakta, medyadan gelen
olumsuz iletilere karşı özellikle çocuk ve genç kitle üzerinde koruyucu bir zırh vazifesi görmektedir.
Çalışmada, medya okuryazarlığı derslerinin kazanımları ve becerileri üzerinden üniversite öğrencileri
özelinde genel bir farkındalık değerlendirmesi yapılacaktır. Yapılan fokus grup çalışmaları ekseninde
öğrencilerin medya okuryazarlığı dersini alan ve almayan öğrenciler arasındaki medya iletilerini doğru
çözümleme, kurgusallık, dijital okuryazarlık farkındalıkları tartışılacaktır.