Özel eğitim sınıflarında görev yapan öğretmenlere sunulan mesleki beceri eğitimi ve sınıf içi düzenlemelerin öğretmenler ve öğrenciler üzerindeki etkisi
Künye
Şengül Erdem, H. (2020). Özel eğitim sınıflarında görev yapan öğretmenlere sunulan mesleki beceri eğitimi ve sınıf içi düzenlemelerin öğretmenler ve öğrenciler üzerindeki etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1272-1289. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.56791-646980Özet
Çalışma, hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan çocukların öğrenim gördüğü özel eğitim sınıflarında görev yapan öğretmenlere
verilen mesleki beceri eğitimi ile sınıf içi düzenlemelerin özel eğitim öğretmenleri ile öğrencilere etkilerini inceleyen ön testson test olarak desenlenmiş deneysel bir araştırmadır. Çalışmaya 25 özel eğitim sınıfında görev yapan 40 öğretmen ile 110
öğrenci katılmıştır. Mesleki beceri eğitimi, formatörler aracılığı ile öğretmenlere sunulmuştur. Eğitimin içeriğinde; teknoloji
kullanımı, öğretimsel uyarlamalar, okuma-yazma öğretimi, sınıf yönetimi, istenmeyen davranışların azaltılması, cinsel eğitim
ve kendini koruma, matematik öğretimi, sosyal beceri öğretimi ile dikkat ve yaratıcılığın geliştirilmesi yer almaktadır. Sınıf içi
düzenlemeler kapsamında, özel eğitim sınıfları teknolojik donanım ve materyal sağlanarak standart hâle getirilmiştir. Sunulan
eğitim programının ve sınıf içi düzenlemelerin öğretmen mesleki tükenmişlik, mesleki yetkinlik ve mesleki sosyal destek
düzeyleri ile öğrencilerin akademik başarıları ile sosyal ve davranış özellikleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre tükenmişliğin duygusal tükenmişlik ve başarısızlık boyutunda anlamlı azalma, mesleki yetkinliğin yedi alt
boyutu ile mesleki desteğin aile desteği ve etkili öğretim alt boyutlarında anlamlı yükselme olmuştur. Öğrencilerin davranış
problemlerinde alanlarında anlamlı azalmalar olurken akademik becerilerde bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Araştırma
sonuçları, mesleki becerileri geliştirecek eğitim programlarının ve sınıf içi düzenlemelerin sunulan özel eğitim hizmetlerinin
kalitesini arttırdığını göstermektedir. Bu nedenle benzer programların yaygınlaştırılması önerilmektedir. This study aimed to evaluate the impact of vocational skills training and in-class arrangements on teachers and students in
special education classes via pre and post evaluation research design. A total of 40 special education teachers and 110 students
with mild intellectual disability were included in the study. The training program was delivered to teachers by ten highly skilled
professionals. The content of training included use of technology, instructional adaptations, literacy teaching, classroom
management, reduction of problem behaviors, sexual education, mathematics teaching, social skills teachings, and creativity.
In regards to in-class arrangements, special education classes were standardized by the provision of technological equipment
and materials. The impact of the training and in-class arrangements on teacher’s burnout, professional efficacy and professional
social support levels as well as students' academic success and social and behavioral characteristics was analyzed. Overall,
training plus in-class arrangements resulted in significantly improved scores on emotional exhaustion and failure dimensions
of burnout, on seven domains of professional efficacy and family support and effective teaching domains of professional
support. Considering students, a significant reduction was noted in problem behaviors, hyperactivity, insecurity anxiousness
and aggressive behavior after interventions, whereas academic success remained similar. In conclusion, findings indicate the
potential of professional skills training programs and effective in-class arrangements in improving the quality of special
education services, supporting widespread use of such programs.
Kaynak
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
20Sayı
3Bağlantı
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.56791-646980https://hdl.handle.net/20.500.12511/9079