İlkokul sınıf öğretmenlerinin kekemelik hakkındaki tutumu- İstanbul örneklemi
Künye
İlban, E. (2020). İlkokul sınıf öğretmenlerinin kekemelik hakkındaki tutumu- İstanbul örneklemi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Özet
Kekemelik, konuşmanın akışını ve pürüzsüzlüğünü bozan, tekrarlar, bloklar, uzatmalar, duraklamalar ve eklemelerle karakterize bir konuşma bozukluğu olup, dil ve konuşma bozukluklarının en yaygın görülen türlerindendir. Kekemelik toplum tarafından sıklıkla yanlış yorumlanmakta ve olumsuz tutum ve damgalamalara neden olan önemli bir engel olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu nedenlerle kekemeliği olan bireyler özel, sosyal, akademik ve iş yaşamlarında zorluklar yaşarlar. Araştırmanın amacı kekemeliğin ve kekeleyen bireylere karşı ilkokul öğretmenlerinin tutumunu ölçmektir. Ölçme aracı olarak İnsan Özellikleri Kamuoyu Anketi-Kekemelik (POSHA-S) kullanılmıştır. Çalışma İstanbul ilinde yapılmıştır. Katılımcıların 116'sı kadın ve 29'u erkek olarak dağılım göstermektedir. Araştırmada, sınıf öğretmenlerinin kekemeliği olan kişilere yönelik ilgili genel izlenimleri değerlendirildiğinde, sınıf öğretmenlerinin en sık olarak %52,7 oranı ile kekemeliği olan kişilere karşı nötr bir tutuma sahip olduklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin %28 ise olumlu bir izlenime sahip olduklarını belirtmişlerdir. Bununla birlikte olumlu ve olumsuz yanıtlar incelendiğinde, olumlu yanıt ortalamasının 12,05 ve olumsuz yanıt ortalamasının ise 5,17 olduğu görülmüştür. Bu bağlamda sınıf öğretmenlerinin kekemeliği olan kişilere yönelik tutumlarının olumsuz olmadığı, genelde nötr ve olumlu izlenimlere sahip oldukları belirlenmiştir. Stuttering is a speech disorder that disrupts the flow and smoothness of speech, is characterized by repetitions, blocks, extensions, pauses and additions, and it is one of the most common types of speech and language disorders. Stuttering is often misinterpreted by the society and is an important obstacle that causes negative attitudes and stigmatization. For these reasons, individuals with stuttering experience difficulties in their private, social, academic and professional lives. The aim of this research is to measure the attitude of primary school teachers towards stuttering and individuals who stutter. The Public Opinion Survey of Human Attributes-Stuttering (POSHA-S) was used as a measurement tool. The study was carried out in Istanbul. 116 of the participants are distributed as female and 29 as male. In the study, when the general impressions of the classroom teachers regarding the people with stuttering were evaluated, it was found that the class teachers had a neutral attitude towards the people with stuttering with the rate of 52.7% . 28% of the teachers stated that they had a positive impression. In addition, when the positive and negative responses were examined, it was seen that the average of the positive responses was 12.05 and the average of the negative responses was 5.17. Based on these findings, it was determined that the attitudes of classroom teachers towards people with stuttering were not negative, and that generally had neutral and positive impressions.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1159]