Yeni çocuk sahibi olmuş ebeveynlerin anne baba rolüne hazır olma durumu ile sosyodemografik özelliklerinin karşılaştırılması
Citation
Pınar, Ş. ve Kökcü Doğan, A. (2020). Yeni çocuk sahibi olmuş ebeveynlerin anne baba rolüne hazır olma durumu ile sosyodemografik özelliklerinin karşılaştırılması. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 29(4), 255-266. https://doi.org/10.17942/sted.751964Abstract
Çalışma, yeni çocuk sahibi olmuş ebeveynin, annebaba rolüne hazır olma durumu ile sosyodemografiközelliklerinin karşılaştırılması amacıyla metodolojikolarak planlanmıştır. Araştırma özel bir hastanededoğum yapan ve henüz çocuk sahibi olmuş 300ebeveyn ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri;araştırmacılar tarafından literatür bilgileridoğrultusunda hazırlanan ‘Tanıtıcı Bilgiler Formu’ ve‘Yeni Çocuk Sahibi Olmuş Ebeveynlerin Anne BabaRolüne Hazır Olma Formu’ kullanılarak toplanmıştır.Formun Cronbach Alpha değeri 0,80 olarakbulunmuştur. Araştırma sonucunda; ebeveynlerinanne baba rolüne hazır bulunuşlukları ile eğitimdüzeyleri, ekonomik durumları, evlilik süreleri veçocuk sayıları arasında anlamlı farklılık olduğubelirlenmiştir (p<0,05). Formun alt boyutlarındanfarkındalık alt boyutu ile eğitim ve çocuk sayısı;ihtiyaçların giderilmesi alt boyutu ile eğitim,ekonomik durum ve çocuk sayısı; anne baba tutumualt boyutu ile eğitim ve çocuk sayısı; rol edinme altboyutu ile evlilik süresi; sorumluluk alt boyutu ileeğitim arasında istatistiksel anlamlı farklılıkbulunmuştur (p<0,05). Bu sonuçlar doğrultusunda;ebeveylerin çocuk bakımı ve eğitimi konularında bilgive becerilerinin geliştirilmesi amacı ile planlananebeveyn hazırlık programları, evlilik öncesidönemden başlayıp evlilik süreci ve ebeveyn olmadönemi boyunca devam eden eğitim programlarınadönüştürülmeli, aileler toplum kuruluşları tarafındandesteklenmelidir. The study was designed methodologically tocompare the readiness of parents with new-bornchildren for parenthood role and theirsociodemographic characteristics. The research wasconducted among 300 parents who have given birthand just had a baby at a private hospital. The datawere collected using an “Information Form” and the“Parenting Readiness Form for the Parents Who Hada New-born Child”, prepared by the researchers inaccordance with related literature. Cronbach Alphavalue for this form was found to be 0,80. As a resultof the research, it was seen that there was asignificant difference between parents’ readiness forparenthood roles and their educational level,economic status, marital duration and the number ofchildren they had (p<0,05). It was also found thatthere were statistically significant differencesbetween the awareness subscale and education andthe number of children; between the need fulfilmentsubscale and education, economic status and thenumber of children; between parental attitudessubscale and education and the number of children;between adaptation to parental roles subscale andmarital duration; between responsibility subscaleand education (p<0,05). In accordance with thesefindings; preparation for parenthood programmesaiming at improving parents' knowledge and skillsfor child care and education should be convertedinto training programmes starting from the premarriage stage and continuing throughout themarriage and parenthood period and families shouldbe supported by social institutions.
Source
STED/Sürekli Tıp Eğitimi DergisiVolume
29Issue
4Collections
- Makale Koleksiyonu [110]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2179]