A national comparison of pre-service elementary mathematics teachers' beliefs about mathematics: The case of Turkey
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2018Author
Çelik, DeryaÖzmen, Zeynep Medine
Aydın, Serhat
Güler, Mustafa
Birgin, Osman
Açıkyıldız, Gökay
Gürsoy, Kadir
Arabacı, Duygu
Güneş, Gönül
Gürbüz, Ramazan
Metadata
Show full item recordCitation
Çelik, D., Özmen, Z., Aydın, S., Güler, M., Birgin, O., Açıkyıldız, G. ve Gürbüz, R. (2018). A national comparison of pre-service elementary mathematics teachers' beliefs about mathematics: The case of Turkey. Education and Science, 43(193), 289-315. https://dx.doi.org/10.15390/EB.2018.7133Abstract
The aim of present study is to reveal pre-service elementary mathematics teachers' (PEMTs) beliefs about mathematics in national perspective and to compare the regional differences. The sample of study was composed of 1418 PEMTs enrolled in 21 different universities as 4th year students in Turkey. 12 regions determined in Nomenclature of Territorial Units for Statistics (NUTS) Level 1 were considered during the selection of sample universities. As data collection tools, "beliefs about the nature of mathematics", "beliefs about mathematics learning" and "beliefs about the achievement in mathematics" scales which were developed in TEDS-M study and contain a total of five factors were used. The collected data were analyzed to descriptive statistics, one-way ANOVA test using SPSS packet software. The findings indicated that PEMTs commonly have dynamic views toward nature of mathematics in the context of universities and regions. However, the static view representing the traditional aspect of mathematics also had a reasonably high percentile. Significant differences among universities and regions were determined in terms of beliefs about nature of mathematics, learning mathematics and mathematics achievement. To identify the possible reasons of the differences, it is suggested to carry out in-depth qualitative investigations to examine the variables such as courses and their contents, classroom applications in education faculties on the basis of universities and regions. Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmeni (İMÖ)adaylarının matematik hakkındaki inançlarını ulusal açıdan ortayakoymak ve bölgesel düzeyde karşılaştırmaktır. Araştırmanınörneklemini Türkiye’de 21 üniversitede dördüncü sınıfta öğrenimgören toplam 1418 İMÖ adayı oluşturmaktadır. Örneklemdekiüniversitelerin seçiminde Türkiye İstatistiki Bölge Birimleri Düzey1 sınıflamasındaki 12 bölge dikkate alınmıştır. Bu çalışmada veritoplama aracı olarak TEDS-M çalışmasında kullanılan, Türkçe’yeuyarlaması yapılan toplamda beş boyuta sahip “matematiğindoğasına ilişkin inanç” “matematik öğrenmeye ilişkin inanç” ve“matematik başarısı hakkında inanç” ölçekleri kullanılmıştır.Verilerin analizinde SPSS paket programı yardımıylagerçekleştirilen betimsel istatistik değerleri, tek yönlü ANOVAtesti kullanılmıştır. Bu araştırmada İMÖ adaylarının matematiğindoğasına yönelik dinamik görüşü üniversite ve bölgeler bazındayaygın olarak benimsedikleri, bununla birlikte matematiğindoğasına ilişkin geleneksel bakış açısını yansıtan statik görüşün deazımsanamayacak düzeyde benimsendiği belirlenmiştir. İMÖadaylarının matematiğin doğası, matematik öğrenme vematematik başarısına ilişkin inançlarının üniversiteler vebulundukları bölgeler bakımından anlamlı farklılık gösterdiğisaptanmıştır. Bu anlamlı farklılığı oluşturan faktörlerin tespitedilmesi amacıyla üniversiteler ve bölgeler bazında eğitimfakültelerinde verilen dersler, içerikleri ve sınıf içi uygulamalargibi değişkenler nitel yaklaşımlarla derinlemesine incelenmesiönerilmektedir.
WoS Q Kategorisi
Q4xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-scopusquality
Q3Source
Education and ScienceVolume
43Issue
193Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Air-Ground Doppler-delay spread spectrum for dense scattering environments
Ibrahim, Mostafa; Arslan, Hüseyin (Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2015)Applications using Air-Ground communications are expected to grow in the future. Low altitude phases of these wireless links are considered sever channels, as they experience huge delay and Doppler spreads, however, they ... -
Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere çarpma öğretiminde somut-yarı somut-soyut öğretim stratejisinin etkililiği
Özlü, Özge; Yıkmış, Ahmet (Kalem Akademi, 2019)Bu araştırmada zihinsel yetersizliği olan öğrencilere temel çarpma işlemlerinin öğretiminde doğrudan öğretim yöntemi ile sunulan somut-yarı somut-soyut öğretim stratejisinin etkililiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu ... -
The geometrical modeling of aortic root complex
Uğurlucan, Murat; Beyaz, Metin Onur; Öztaş, Didem Melis; Öztürk, Adnan; Şahinoğlu, Kayıhan; Alpagut, Ufuk; Bozboğa, Nilgün (2019)BACKGROUND: This study was designed to investigate the anatomical relationship of the different levels of aortic root. MATERIALS AND METHODS: The morphological features of the aortic root were examined using of 12 adult ...