Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBulut, Talat
dc.contributor.authorBahar, Emine
dc.date.accessioned2024-01-16T10:52:42Z
dc.date.available2024-01-16T10:52:42Z
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.citationBulut, T. ve Bahar, E. (2023). Afazili bireylerde dil becerileri ve istatistiki öğrenme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 34(2), 285-304. https://dx.doi.org/10.18492/dad.1336925en_US
dc.identifier.issn1300-8552
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.18492/dad.1336925
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12511/12151
dc.description.abstractÖZ: Afazi; bireylerdeki çeşitli dil, konuşma ve iletişim becerilerinde sorunlara yol açan bir dil bozukluğudur. Afazinin yalnızca dil becerilerinde değil, bilişsel beceriler üzerinde de etkisi olduğu düşünülmektedir. Mevcut çalışmada istatistiki öğrenmenin dil becerileri üzerindeki etkisi ve afazi ile olası ilişkisinin araştırılması hedeflenmiştir. Ayrıca farklı algısal alanlardaki (işitsel ve görsel alanlar) istatistiki öğrenme becerisinin dil becerilerini farklı şekilde etkileyip etkilemediği araştırmanın alt amacıdır. Bu amaçla afazi grubu (n = 16) ve bu bireylerle yaş ve eğitim seviyesi açısından eşleştirilmiş sağlıklı kontrol grubundaki (n = 29) bireylerden bilişsel beceriler (görsel ve işitsel istatistiki öğrenme, sözel olmayan zekâ) ve dil becerilerine (Afazi Dil Değerlendirme Testi) ilişkin ölçümler alınmıştır. Elde edilen veriler Kruskal-Wallis testleri ve çoklu regresyon modelleri kullanılarak analiz edilmiştir. Afazi Dil Değerlendirme Testi skorları ile istatistiki öğrenme skorları arasındaki ilişki incelediğinde okuma, konuşma akıcılığı ve dilbilgisi alt testlerinde görsel istatistiki öğrenmenin pozitif yönlü yordayıcı etkisi görülmüştür. Özellikle görsel istatistiki öğrenme becerisinin afazide dil becerileri ile ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bulguların afazi değerlendirme ve terapi süreçlerini etkileyebilecek potansiyeli bulunmaktadır.en_US
dc.description.abstractABSTRACT: Aphasia is a language disorder that causes problems in various speech, language and communication skills. It is thought that aphasia has an effect not only on language skills, but also on cognitive skills. The current study investigated the effect of statistical learning on language skills and its possible relationship with aphasia. In addition, the secondary aim of the research is to examine whether statistical learning skills in different perceptual domains (auditory and visual domains) affect language skills differently. For this purpose, cognitive (visual and auditory statistical learning, non-verbal intelligence) and language (Aphasia Language Assessment Test) assessments were obtained from individuals with aphasia (n = 16) and age- and education level-matched healthy adults (n = 29). The data were analyzed using KruskalWallis tests and multiple regression models. When the association between ADD scores and statistical learning scores was examined, a positive predictive effect of visual statistical learning was observed on the reading, speaking fluency and grammar subtests. In particular, it was concluded that visual statistical learning is related to language skills in aphasia. The findings have the potential to influence aphasia assessment and intervention.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherDilbilim Derneğien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAfazien_US
dc.subjectGörsel İstatistiki Öğrenmeen_US
dc.subjectİşitsel İstatistiki Öğrenmeen_US
dc.subjectDil Becerilerien_US
dc.subjectAphasiaen_US
dc.subjectAuditory Statistical Learningen_US
dc.subjectVisual Statistical Learningen_US
dc.subjectLanguage Skillsen_US
dc.titleAfazili bireylerde dil becerileri ve istatistiki öğrenme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeAssociation between language skills and statistical learning in aphasiaen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofDilbilim Araştırmaları Dergisien_US
dc.departmentİstanbul Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Dil ve Konuşma Terapisi Bölümüen_US
dc.authorid0000-0003-0904-9399en_US
dc.authorid0009-0006-4792-9513en_US
dc.identifier.volume34en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage285en_US
dc.identifier.endpage304en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.doi10.18492/dad.1336925en_US
dc.institutionauthorBulut, Talat
dc.institutionauthorBahar, Emine
dc.identifier.scopus2-s2.0-85181437157en_US
dc.identifier.scopusqualityQ3en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster