Somatosensöriyel uyarımların tinnitus üzerine etkisi
Künye
Bayazıt, D. (2022). Somatosensöriyel uyarımların tinnitus üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Özet
Tinnitus, genel olarak dışardan akustik uyarı olmadan ses algılanması olarak tanımlanabilmektedir. Tinnitus algısında somatosensöriyel, somatomotor ve görsel- motor sistemlerden gelen girdiler ile modüle edilebilmektedir. Bu modülasyonda özellikle yüzde yaygın dağılım gösteren trigeminal sinir (V) ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmada trigeminal sinir uyarım bölgesinden yapılan somatosensöriyel uyarımların tinnitus algısı üzerine etkileri araştırıldı. Çalışmaya 18-65 yaş arası aktif çınlaması olan, 28 hasta katıldı. Çalışma kapsamında yüzde trigeminal sinir dalları tarafından uyarısı alınan üç ana bölge ve işitme sistemi klasik uyarım yolarından (alın, yanak, kulak önü, mastoid kemik üzeri ve supraaural kulaklık) verilen uyarılar ile katılımcıların tinnitus algılarına yönelik olarak psikoakustik ölçümler (loudness, picth eşleştirme, minimal maskeleme seviyesi ve rezidüel inhibisyon) yapıldı. Ayrıca katılımcılardan rezidüel inhibisyonun etkin olduğu bölgeyi değerlendirmeleri istendi. Testler interacoustics AC40 odyometri cihazı, TDH-39 kulaklık ve kemik vibratör aletleri ile yapıldı. SPSS 16.0 versiyonunda değerlendirildi. Farklı bölgelerden yapılan uyarımlar ile elde edilen psikoakustik test sonuçlarında; Uyarım bölgesinin tinnitus frekans algısında etkili olmadığı, buna rağmen şiddet algısı ve minimal maskeleme seviyelerinde hava yolu uyarımda daha yüksek şiddet seviyeleri tespit edildi. Rezidüel inhibisyonda ise en etkili alan olarak kulak önü uyarım tespit edildi. Hastalarda benzer şekilde kulak önü uyarımların da daha etkili bir rezidüel inhibisyon yaşadıklarını belirtmektedirler. Bu durum trigeminal sinir mandibüler dalının tinnitus algısı üzerinde etkili bir somatosensöriyel uyarana bağlı olabileceğini düşündürmektedir. Fakat uyaran verilmesinde yaşanan farklılıklara bağlı değişimlerinde göz önünün de bulundurulduğu geniş kapsamlı araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Tinnitus generally is defined as the perception of sound without external acoustic stimulation. Tinnitus perception can be modulated with inputs from somatosensory, somatomotor and visual-motor systems. In this modulation, the trigeminal nerve (V), which has a widespread facial distribution, is emphasized. In this study, the effects of somatosensory stimulation from the trigeminal nerve stimulation area on tinnitus perception were investigated. 28 patients with active tinnitus, aged 18-65 years, participated in the study. Within the scope of the study, psychoacoustic measurements (loudness, picth matching, minimal masking level, and residual inhibition) were made for the tinnitus perceptions of the participants, with the three main areas that are stimulated by the facial trigeminal nerve branches and the classical stimulation ways of the auditory system (forehead, cheek, anaerobic auricula, over mastoid bone and supraaural earphone). In addition, their evaluation of inhibition was requested. The tests were performed with interacoustics AC40 audiometry device, TDH-39 earphone and bone vibrator. The study was evaluated in SPSS version 16.0. In the psychoacoustic test results obtained with stimulation from different regions; Although the stimulation region was not effective in tinnitus frequency perception, higher intensity levels were detected in airway stimulation at loudness perception and minimal masking levels. In the residual inhibition, the most effective area was found to be anterior anaerobic auricula. This suggests that the mandibular branch of the trigeminal nerve may be related to a somatosensory stimulus that affects tinnitus perception. However, there is a need for comprehensive studies that take into account the changes that occur due to differences in stimulus transmission.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsphttps://hdl.handle.net/20.500.12511/11993
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1159]