Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAksoy, Esma Selen
dc.contributor.authorCenani, Şehnaz
dc.contributor.authorÇağdaş, Gülen
dc.date.accessioned2023-03-24T10:47:32Z
dc.date.available2023-03-24T10:47:32Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.citationAksoy, E. S., Cenani, Ş. ve Çağdaş, G. (2021). Kamusal alanlar arasındaki mikromobiliteyi destekleyecek kişiselleştirilmiş ulaşım modeli önerisi. İdealkent, 12(33), 1006-1037. https://dx.doi.org/10.31198/idealkent.846490en_US
dc.identifier.issn1307-9905
dc.identifier.issn2602-2133
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.31198/idealkent.846490
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12511/10691
dc.description.abstractKentte bir buluşma noktası olan kamusal alanlar, farklı bireylerin karşılaştıkları ve birlikte zaman geçirdikleri yerlerdir. Bu alanlara ulaşım seçenekleri ise bireylerin değişen taleplerine göre her zaman aynı olmayabilir. Tercihlerin aynı olmaması ve aynı seçeneğe yönlendirilmemesi de kamusal alan kullanımında çeşitliliğin sağlanması için oldukça önemlidir. Bu nedenle çalışmada, kamusal alanların kent içinde önemli duraklar olduğu kabul edilerek, iki kamusal alan arasında kişiselleştirilmiş bir ulaşım modeli önerilmiştir. Çalışmada yöntem olarak Analitik Hiyerarşi Süreci ve Bayes Ağları kullanılmıştır. Analitik Hiyerarşi Süreci yönteminde değerlendirilecek olan ulaşım seçenekleri, mikromobilite çalışmaları kapsamında ele alınmıştır. Bisiklet, elektrikli scooter ve yürüme eylemi için örnek rotalar oluşturulmuştur. Rotaların tercihini belirleyen kriterler için literatür incelemeleri yapılmış ve eşik değerler çıkarılmıştır. Ancak kullanıcıların farklı tercihlerine göre kriterlerin önemi ve buna bağlı olarak da rotaların uygunluğu da değişebilmektedir. Bu nedenle kriterlerin ağırlığının belirlenmesinde kullanıcı tercihlerinin dinamik değişkenliğini gözlemleyebileceğimiz Bayes Ağları modele dahil edilmiştir. Kullanıcıların tercihlerine göre, Bayes Ağları ile kriterlerin ağırlıkları belirlenmiş ve bu kriterler Analitik Hiyerarşi Süreci ile değerlendirilmiştir. Bayes Ağları ile kriterlerin ağırlıklarının belirlenmesi Analitik Hiyerarşi Süreci yönteminde verilerin tutarlılığını sağlamış ve sistemi daha esnek hale getirmiştir.en_US
dc.description.abstractPublic spaces are a meeting point in the city, where different individuals meet and spend time together. Transportation options for these areas may not always be the same due to the changing demands of individuals. It is important that the preferences are not the same and not directed to the same option in order to ensure diversity in the use of public space. For this reason, in the study, a personalized transportation model between two public spaces is proposed. Analytical Hierarchy Process and Bayesian Networks are used as methods in the study. The transportation options that will be evaluated in the Analytical Hierarchy Process method are discussed within the scope of micromobility studies. Sample routes have been created for cycling, electric scooters and walking action. Literature reviews have been made for the criteria determining the choice of routes and threshold values have been removed. However, the importance of the criteria and the suitability of the routes may also change according to the different preferences of the users. For this reason, Bayesian Networks, where we can observe the dynamic variability of user preferences in determining the weight of the criteria, are included in the model.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAğrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÇok Kriterli Karar Verme (ÇKKV)en_US
dc.subjectAnalitik Hiyerarşi Süreci (AHP)en_US
dc.subjectBayes Ağlarıen_US
dc.subjectMikromobiliteen_US
dc.subjectMulti Criteria Decision Makingen_US
dc.subjectAnalytical Hierarchy Process (AHP)en_US
dc.subjectBayesian Networksen_US
dc.subjectMicromobilityen_US
dc.titleKamusal alanlar arasındaki mikromobiliteyi destekleyecek kişiselleştirilmiş ulaşım modeli önerisien_US
dc.title.alternativePersonalized transportation model proposal to support micromobility between public spacesen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofİdealkenten_US
dc.departmentİstanbul Medipol Üniversitesi, Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümüen_US
dc.authorid0000-0001-8111-586Xen_US
dc.identifier.volume12en_US
dc.identifier.issue33en_US
dc.identifier.startpage1006en_US
dc.identifier.endpage1037en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.doi10.31198/idealkent.846490en_US
dc.institutionauthorCenani, Şehnaz
dc.identifier.trdizinid1130567en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster