How is uniqueness understood among international students in Turkey? An interpretative phenomenological analysis
Künye
Demir, S., Atabey, C. M. ve Öner Özkan, B. (2020). How is uniqueness understood among international students in Turkey? An interpretative phenomenological analysis. Mediterranean Journal of Humanities, 10(0), 143-151. https://doi.org/10.13114/MJH.2020.522Özet
Although the literature on uniqueness has emphasized that it is unique to the Western culture,
recent studies have indicated that the need for uniqueness is getting more familiar to the Eastern culture. The
current study aimed to get a deeper understanding of uniqueness by investigating the concept among
international students. Primarily, the perception and evaluation of uniqueness by participants from other
cultures is investigated. The data were collected from seven international undergraduate students studying in
Turkey. The interpretative phenomenological analysis (IPA) was used to analyze the participant accounts.
The IPA is a qualitative analysis tool that aimed to investigate the meanings of particular experiences. The
results revealed that there were three final themes: “Who is unique? Extraordinary, intelligent and different”
“Ordinary: You are safe but routine” and “Turkey and home country: We have Nelson Mandela; you have
Mustafa Kemal Atatürk”. It was indicated that uniqueness is seen as exceptional and distinctive, but it is
something to be achieved in time. On the other hand, ordinary people were criticized for conforming to the
norms, besides the advantage of a comfortable life. The results were discussed in relation to the experiences
of international students and the differences between cultures Biriciklik konusunda yapılan çalışmalar, genel olarak biriciklik olgusunun Batı kültürlerinde yaygın
olduğunu gösterse de son yıllarda Doğu kültürlerinde de biriciklik ihtiyacının yaygınlaştığı görülmektedir.
Bu nedenle, bu çalışma, biriciklik kavramının uluslararası öğrenciler tarafından nasıl anlaşıldığını araştırarak
konuya dair daha derinlemesine bilgi elde etmeyi amaçlamaktadır. Temel olarak, biricikliğin başka
kültürlerden katılımcılar tarafından nasıl algılandığı ve değerlendirildiği incelenmektedir. Veri, Türkiye'de
okuyan yedi uluslararası lisans öğrencisinden toplanmış ve yorumlayıcı fenomenolojik analiz (YFA) ile
incelenmiştir. YFA, belirli deneyimlerin anlamlarını araştırmayı amaçlayan nitel bir analiz aracıdır.
Sonuçlar, katılımcıların yanıtlarında üç tema olduğunu ortaya çıkardı: “Kim benzersiz? Olağanüstü, zeki ve
farklı” “Sıradan: Güvendesin ama rutinsin” ve “Türkiye ve memleket: Bizim Nelson Mandela'mız var; sizin
Mustafa Kemal Atatürk’ünüz”. Katılımcılar tarafından biriciklik istisnai ve ayırt edici göründüğü, ancak
zaman içinde başarılması gereken bir şey olduğu belirtildi. Öte yandan, sıradan insanlar rahat bir yaşamın
avantajını yaşamanın yanı sıra normlara uydukları için eleştirilmişlerdir. Sonuçlar, uluslararası öğrencilerin
deneyimleri ve kültürler arasındaki farklılıklar ile ilgili olarak tartışılmıştır.