Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGüntekin, Bahar
dc.contributor.advisorHanoğlu, Lütfü
dc.contributor.authorRuşen, Ece
dc.date.accessioned2021-06-21T07:25:19Z
dc.date.available2021-06-21T07:25:19Z
dc.date.issued2018en_US
dc.date.submitted2018-08-03
dc.identifier.citationRuşen, E. (2018). Erişkin tip DEHB'de sosyal kognisyon ve yürütücü işlevlerin ilişkisinin elektrofizyolojik yöntemle araştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12511/7232
dc.description.abstractDikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), okul öncesi dönemde başlayan ve hayat boyu devam eden nörolojik bir hastalıktır. DEHB'nin, dikkat eksikliğinin ön planda olduğu tip, hiperaktivitenin ön planda olduğu tip, kombine tip olmak üzere üç alt tipi bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan hastaların sosyal kognitif fonksiyonlarının sağlıklı bireylere göre nasıl değişiklik gösterdiğini EEG olaya ilişkin beyin osilasyonları yöntemini kullanarak incelemektir. Çalışmamızda 18-50 yaş aralığında 10 adet DEHB'li ve 10 adet sağlıklı kontrol olmak üzere iki grup katılımcı alınmıştır (N=20). Katılımcılara Nöropsikometrik Testler ve takiben Duygusal Seyrek Uyaran Paradigması verilerek EEG çekimi uygulanmıştır. Duygusal Seyrek Uyaran Paradigması'nda iki farklı uygulama gerçekleştirilmiştir. Birinci uygulamada katılımcılardan nötr yüzler içeresinden kızgın yüzleri ayırt etmesi istenmiş, ikinci uygulamada katılımcılardan nötr yüz ifadeleri arasından mutlu yüz ifadelerini ayırt etmeleri istenmiştir. Teta (4-7 Hz) ve alfa (8-13 Hz) frekans aralıklarında faz kilitlenmesi analizi gerçekleştirilmiş ve gruplar ANOVA istatistiksel analizi ile karşılaştırılmıştır. Araştırmamız sonucunda DEHB'li bireylerin nöropsikometrik testlerde gösterdiği çalışma belleği ve sürdürülebilir dikkat performansları sağlıklı kontrollere oranla düşük bulunmuştur. DEHB'li katılımcıların alfa faz kilitlenmesi değerleri negatif yüz ifadesi içeren uyaranlar karşısında sağlıklı kontrollerden düşük bulunmuştur (F(1, 18)=4.594 p = .046, eta2= .203). Gruplar arasında alfa yanıtlarında negatif yüz ifadesi için açığa çıkan bu farkın pozitif yüz ifadesi algılama sırasında açığa çıkmadığı görülmüştür. Tüm bu bulgular Erişkin Tip DEHB olan bireylerin gelişimsel bazda çocukluk çağından farklılaştığı, sosyal uyum için bilişsel ve emosyonel açıdan sağlıklı bireylere göre farklı stratejiler geliştirdiği yönünde yorumlanmıştır.en_US
dc.description.abstractAttention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurological disease that starts at the preschool period and lasts life span. There are three types of ADHD; attention deficit dominant, hyperactivity-impulsiveness dominant and a type that combines both. The present study aims to investigate the social cognitive processes of the patients with ADHD and healthy controls by using the methodology of EEG Event Related Oscillations. In this research, there are two groups of participants in the 18-50 age range, 10 healthy participants and 10 participants with ADHD (N=20). ADHD patients and healthy controls performed Neuropsychometric Tests, EEG was recorded during Emotional Oddball Paradigm. Emotional Oddball paradigm was applied in two different sessions. In the first session, the participants were asked to count the "angry" facial expressions presented between "neutral" facial expressions. In the second session, participants were asked to count the "happy" facial expressions presented between "neutral" facial expressions. Phase locking analysis in theta (4-7 Hz) and alpha (8-13 Hz) frequency bands were performed and group comparisons were analyzed with repeated measures of ANOVA. Results show that the group with ADHD performed poorly in working memory and sustained attention compared to the healthy group. The results of the present study showed that ADHD patients had reduced alpha phase locking during identification of "angry" facial expressions (F(1, 18)=4.594 p = .046, eta2= .203). However, there were no statistical results for the "happy" facial expression between groups. All of the findings are interpreted towards ADHD individuals are differentiated development wise starting from their childhood, developing different strategies than healthy people for social adaptation regarding emotion and cognition.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDEHBen_US
dc.subjectDuygusal Seyrek Uyaran Paradigmasıen_US
dc.subjectYüz İfadelerien_US
dc.subjectKızgın Yüz İfadelerien_US
dc.subjectElektroensefalogramen_US
dc.subjectADHDen_US
dc.subjectEmotional Oddball Paradigmen_US
dc.subjectFace Expressionsen_US
dc.subjectAngry Face Expressionsen_US
dc.subjectElectroencephalogramen_US
dc.titleErişkin tip DEHB'de sosyal kognisyon ve yürütücü işlevlerin ilişkisinin elektrofizyolojik yöntemle araştırılmasıen_US
dc.title.alternativeAn electrophysiological research of social cognition and executive functions in adult ADHDen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentİstanbul Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sinirbilim Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster