Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorHayran, Osman Erol
dc.contributor.authorÖzer, Orhan
dc.date.accessioned2021-06-15T08:37:17Z
dc.date.available2021-06-15T08:37:17Z
dc.date.issued2018en_US
dc.date.submitted2018-05-18
dc.identifier.citationÖzer, O. (2018). Sağlık hizmeti sunan kuruluşların kurumsal sağlık okuryazarlığı ile hizmet sundukları kişilerin sağlık okuryazarlığı ve hasta memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12511/7184
dc.description.abstractİstanbul'da yer alan bir grup hastanede kurumsal sağlık okuryazarlık durumunu incelemek, bu amaçla kullanılan bir ölçeğin Türkçe uyarlamasını yapmak, hastanelerde yatan hastaların sağlık okuryazarlık ve hasta memnuniyeti ile kurumsal okuryazarlık ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Kesitsel türdeki bu çalışmada, İstanbul'da faaliyet gösteren 10 Devlet, 10 Üniversite ve 10 Özel Hastanenin telefon iletişim sistemi, web sayfaları ve fizik yapılarının genel görünümü kullanıcı dostu olma ve okuryazarlık durumu açısından incelenmiştir. Bu hastanelerin her birinden 6 olmak üzere toplam 180 yöneticiye kurumsal sağlık okuryazarlık değerlendirme amaçlı HLHO-10 anketinin Türkçe uyarlaması uygulanmıştır. Araştırma grubundaki hastaneler arasından seçilen 1 Devlet, 1 Üniversite ve 1 Özel Hastanede yatarak tedavi görmüş kişilere (n=1459) REALM bireysel sağlık okuryazarlık testi ve hasta memnuniyet anketi uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS veri tabanına girilerek istatistik analizler yapılmıştır. Türkçe uyarlaması yapılan HLHO-10 anketinin kapsam geçerliliği, iç tutarlılık açısından yeterli olduğu (Cronbach Alfa=0.916) ve özellikle özel hastaneler için kullanıma çok uygun olduğu görülmüştür. Üniversite hastanesinde yatanlarda (n=491) bireysel sağlık okuryazarlık ve hasta memnuniyet düzeyinin istatistiksel açıdan önemli şekilde yüksek (p<0.001), Devlet hastanesinde yatanlarda (n=482) ise düşük olduğu, Üniversite hastanesindeki yüksek hasta memnuniyetinin, gelişmiş kurumsal sağlık okuryazarlığı ile yakından ilişkili olduğu saptanmıştır. Tüm hastanelerde kurumsal sağlık okuryazarlığın hizmetlere "Erişim imkanı" bileşenine yöneticiler tarafından çok önem verildiği, "Medya çeşitliliği" ve "Katılımcılık" konularının ise en az önemsenen konular olduğu görülmüştür. Sonuç olarak HLHO-10 anketinin Türkçe uyarlaması özellikle özel hastaneler için kurumsal sağlık okuryazarlığını değerlendirmek amacıyla kullanıma uygun bir yöntemdir. Kurumsal sağlık okuryazarlığının hasta memnuniyeti üzerinde olumlu bir etkisi bulunmaktadır.en_US
dc.description.abstractTo assess the organizational health literacy of a group of hospitals in İstanbul by using the Turkish version of a questionnaire and investigate the relationships between organizational health literacy, individual health literacy and patient satisfaction levels. Organizational health literacy status of 10 State Hospitals, 10 University Hospitals and 10 Private Hospitals in İstanbul was investigated by observation of their communication systems, web sites, and physical environments in this cross-sectional study. Six managers from each hospital (n=180) filled the Turkish version of the "Health Literate Health Organizations-10" (HLHO-10) questionnaire during face-to-face interviews. Patient satisfaction level and health literacy of the patients was measured by using REALM test, among the inpatients (n=1459) of the three selected hospitals (1 State, 1 University and 1 Private Hospital). Collected data were analyzed by using SPSS program. Turkish version of HLHO-10 questionnaire has high internal consistency (Cronbach's alpha=0.916) and content validity. It can be used as a good measure of organizational health literacy especially in private hospitals. Health literacy and patient satisfaction levels of the inpatients (n=491) of the university hospital are significantly higher (p<0.001), while the inpatients of the state hospital (n=482) has the lowest scores. High levels of organizational health literacy of the university hospital is closely associated high level of patient satisfaction. Manager scores are highest for "provide access" to services and lowest for "inclusion of the served" among the 10 attributes of HLO. Turkish version of HLHO-10 can be used as a good measure of organizational health literacy especially in private hospitals. Organizational health literacy seems to be a significant determinant of patient satisfaction.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHastaneleren_US
dc.subjectKurumsal Sağlık Okuryazarlığıen_US
dc.subjectHasta Memnuniyetien_US
dc.subjectHLHO-10en_US
dc.subjectSağlık Okuryazarlığıen_US
dc.subjectHealth Literacyen_US
dc.subjectHospitalsen_US
dc.subjectHLHO-10en_US
dc.subjectOrganizational Health Literacyen_US
dc.subjectPatient Satisfactionen_US
dc.titleSağlık hizmeti sunan kuruluşların kurumsal sağlık okuryazarlığı ile hizmet sundukları kişilerin sağlık okuryazarlığı ve hasta memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeOrganizational health literacy of hospitals and its relationship with the health literacy and patient satisfaction level of the inpatientsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentİstanbul Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Yönetimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster