Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTaşkıran, Hanifegül
dc.contributor.authorAtay, Canan
dc.date.accessioned2021-04-27T12:20:23Z
dc.date.available2021-04-27T12:20:23Z
dc.date.issued2015en_US
dc.date.submitted2015-08-31
dc.identifier.citationAtay, C. (2015). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Tip 1 diabetes mellitus'lu çocuklar ve normal çocukların el fonksiyonlarının karşılaştırılması. İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12511/6781
dc.description.abstractAmaç: Çalışmanın amacı; 8-12 yaş arası Tip 1 DM'li çocuklarla normal çocukların el fonksiyonlarının karşılaştırılmasıdır. Materyal ve Metot: Bu amaçla 8-12 yaş aralığında Tip 1 DM tanısı konmuş çocuklar (n=46) ile sağlıklı çocuklar (n=51) olmak üzere iki grup çalışmaya dahil edildi. Her iki gruba üst ekstremite eklem hareket açıklığı (EHA) universal gonyometre ile, kas kuvveti "Hand-held" dinanometre (Lafeyette Instrument®, Lafayette,IN) ile, elin kaba kavrama kuvveti "Hand-Grip" El Dinamometresi JAMAR (JAMAR, JA Preston Co, Michigan, USA) ile, parmak kuvveti "pinchmetre" Baseline® (MechanicalPinch Gauges, NexGen Ergonomics, Inc.Montreal, Canada) ile, elin fonksiyonel değerlendirilmesi Modifiye Jebsen Taylor El Fonksiyon Testi (JTEFT) ve Purdue Pegboard testi ile ve yaşam kalitesi Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği (ÇİYKÖ) ile değerlendirildi. Bulgular: Gruplar arası fark "Independent T-testi" ve kategorik (dikotom) değişkenlerin karşılaştırılmasında "ki-kare testi" ile değerlendirildi. JTEFT, yazı yazma (p<0,01) ve küçük objeleri toplama (p<0,001) süresi Tip 1 DM grubunun dominant tarafında kontrol grubuna göre anlamlı ölçüde uzun bulundu. Tip 1 DM grubunun non- dominant tarafında yazı yazma (p<0,004), tavla taşı dizme (p<0,03) ve büyük hafif objeleri atlatma (p<0,001) süresi de kontrol grubuna göre anlamlı ölçüde uzun bulundu. Diğer parametrelerde anlamlı farklılık saptanmadı. Purdue-Pegboard fonksiyon testinde de her iki grup arasında anlamlı fark bulunmadı. Çocukların ÇİYKÖ'nden aldıkları puan ortalamaları karşılaştırıldığında; fiziksel sağlık, psikososyal sağlık, duygusal işlevsellik, okul işlevselliği ve ölçek toplam puanı, ebeveynlerinin görüşlerine göre de duygusal işlevsellik açısından gruplar arasında istatistiksel anlamlı bir farklılık saptandı (p<0,05). Sonuç: Tip 1 DM'li çocukların günlük yaşamdaki işlevlerini gerçekleştirebilecek yeterli el fonksiyonlarının olmadığı, ancak ince el becerileri arasında hız, beceri ve koordinasyon parametrelerinde kontrol grubuna göre anlamlı farklılık olmadığı saptandı. Yaşam kalitelerinin kontrol grubuna göre düşük olduğu ancak ebeveynlerin bunu tam olarak göremediği bulundu.en_US
dc.description.abstractObjective: This study aims to compare hand functions of children aged between 8 and 12 with Type 1 Diabetes Mellitus to those of healthy children. Material and Method: For this purpose, children between ages 8 and 12 were included in the study as two groups; children diagnosed with Type 1 DM (n=46) and healthy children (n=51). In both groups, range of joint motion (ROM) in upper extremity, muscle strength, hand-grip strength and pinch strength were measured with universal goniometer, Hand-held" dynamometer (Lafeyette Instrument®, Lafayette,IN), "Hand- Grip" Hand Dynamometer JAMAR (JAMAR, JA Preston Co, Michigan, USA) and "pinchmeter" Baseline® (MechanicalPinch Gauges, NexGen Ergonomics, Inc.Montreal, Canada), respectively. Functional evaluation of hand was performed via Modified Jebsen Taylor Hand Function Test (JTHFT) and Purdue Pegboard Test, and quality of life was assessed via Pediatric Quality of Life Inventory (PedsQL). Result: The difference between the groups was analyzed with "Independent T-test" and comparison of categoric (dichotomous) variables was performed with "chi-square test". JTHFT, durations of writing (p<0,01) and picking small objects (p<0,001) were found to be significantly longer than those of the control group in the dominant side of Type 1 DM group. Durations of writing (p<0,004), arranging backgammon checkers (p<0,03) and leaping big light objects were also found to be significantly longer than those of the control group in the non-dominant side of Type 1 DM group. No significant difference was detected in other parameters. Purdue-Pegboard function test did not yield a significant difference between two groups, either. Comparing the average PedsQL scores of the children; a statistically significant difference (p<0,05) was detected between the groups in terms of physical health, psychosocial health, emotional functionality, school functionality, total inventory scores and emotional functionality based on parents' opinions. Conclusion: It was found that children with type 1 DM do not have sufficient hand functions to carry out their daily activities; however, that there is no significant difference in speed, skill and coordination parameters between hand skills compared to the control group. It was found that their qualities of life are lower than the control group, however their parents are not fully aware of that.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÇocuklaren_US
dc.subjectEl Fonksiyonlarıen_US
dc.subjectJebsen Taylor El Fonksiyon Testien_US
dc.subjectTip 1 Diabetes Mellitusen_US
dc.subjectYaşam Kalitesien_US
dc.subjectChildrenen_US
dc.subjectHand Functionsen_US
dc.subjectJebsen Taylor Hand Function Testen_US
dc.subjectQuality of Lifeen_US
dc.subjectType 1 Diabetes Mellitusen_US
dc.titleTip 1 diabetes mellitus'lu çocuklar ve normal çocukların el fonksiyonlarının karşılaştırılmasıen_US
dc.title.alternativeComparison of hand functions between children with TYPE 1 diabetes mellitus and healthy childrenen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentİstanbul Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster