• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Medipol
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Medipol
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ergenlerde olumlu sosyal davranışları yordamada koruyucu faktörler ve bazı kişisel değişkenlerin rolü

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (645.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2016

Author

Sünbül Aydın, Zeynep
Sonay Güçray, Songül

Metadata

Show full item record

Citation

Sünbül Aydın, Z. ve Sonay Güçray, S. (2016). Ergenlerde olumlu sosyal davranışları yordamada koruyucu faktörler ve bazı kişisel değişkenlerin rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 6(45), 101-114.

Abstract

Bu araştırmada 14-18 yaş aralığında bulunan öğrencilerde olumlu sosyal davranışların, koruyucu faktörler (kişisel inanç yapısı, kontrol düzeyi, uygun davranışlar, uygun davranışlar ile ilgili modeller ve sosyal destek) ve birtakım kişisel değişkenler (cinsiyet, yaş, anne baba eğitim düzeyi, ailenin gelir düzeyi) açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 9, 10 ve 11. sınıfa devam eden 571 lise öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin olumlu sosyal davranışlarına ilişkin veriler Carlo ve Randall (2002) tarafından geliştirilen ve Kumru, Carlo ve Edwards (2004) tarafından uyarlanan "Olumlu Sosyal Davranışlar Eğilimi Ölçeği", koruyucu faktörlere ilişkin veriler Jessor, Turbin ve Costa (2004) tarafından geliştirilen ve Siyez (2006) tarafından uyarlanan "Ergen Sağlığı ve Gelişimi Envanteri" nin ilgili alt ölçekleri, kişisel ve ailesel özelliklere ilişkin veriler ise araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu" kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde Pearson Korelasyon Katsayısı, çoklu doğrusal regresyon analizi, t-testi ve parametrik olmayan testlerden Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları; ergenlerin kişisel inanç yapısına ilişkin olumlu benlik algıları, çevreden algıladıkları kontrol düzeyi, uygun davranışlar ve sosyal destek algıları arttıkça genel olumlu sosyal davranış eğilimlerinde de artış olduğunu ortaya koymuştur. Olumlu sosyal davranış toplam puanları dikkate alındığında kız ergenlerin erkek ergenlere göre olumlu sosyal davranış eğilimlerinin daha fazla olduğu belirlenmiştir. Yaş, anne-baba eğitim düzeyi ve sosyo-ekonomik düzey değişkenlerine göre olumlu sosyal davranışlarda anlamlı bir farklılaşma olmadığı bulunmuştur.
 
The purpose of this study is to investigate pro-social behaviors of adolescents at 14-18 years old in terms of protective factors (personal belief system, perceived social controls, pro-social behaviors, models for conventional behaviors and perceived social support) and some personal variables (gender, age, parent education level, income). The research was conducted with 571 high school students attending 9th, 10th and 11th grades. The data for examining pro-social behaviors was collected through "Pro-social Tendencies Measure" that was developed by Carlo and Randall (2002) and adapted to Turkish by Kumru, Carlo, and Edwards (2004). The data related to protective factors of adolescents was collected via the related subscales of "Adolescent Health and Development Questionnaire" that was originally developed by Jessor, Turbin, and Costa (2004) and adapted to Turkish by Siyez (2006). Pearson Correlation Coefficient, multiple linear regression, ttest and non-parametric technique of Kruskall Wallis Test were used in analyzing the data. According to the results of the research; positive self-perception related to personal belief system, social controls, pro-social behaviors and perceived social support are positively related to pro-social behavior tendencies of adolescents. Moreover, girls were found to have higher scores than boys in the total scores of pro-social behavior tendencies. Age, socio-economic status and parental education level were found insignificant variables in predicting prosocial behaviors.
 

Source

Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi

Volume

6

Issue

45

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12511/639

Collections

  • Makale Koleksiyonu [40]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2168]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Guide | Contact |

DSpace@Medipol

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryWoS Q ValueScopus Q ValuePublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Library || İstanbul Medipol University || OAI-PMH ||

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, İstabul, Turkey
If you find any errors in content, please contact: [email protected]

Creative Commons License
DSpace@Medipol by İstanbul Medipol University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Medipol:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.