Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorŞahlı, Ayşe Sanem
dc.contributor.authorŞahin, Fatih Mehmet
dc.contributor.authorBelgin, Erol
dc.date.accessioned2021-01-19T10:32:19Z
dc.date.available2021-01-19T10:32:19Z
dc.date.issued2018en_US
dc.identifier.citationŞahlı, A. S., Şahin, F. M. ve Belgin, E. (2018). An analysis of language and speech disorders in preschool children in Turkey: The case of Beypazarı. Journal of Early Childhood Studies, 2(3), 474-484. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.196720182386en_US
dc.identifier.issn2564-7601
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.24130/eccd-jecs.196720182386
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12511/6294
dc.description.abstractThe children with early language and speech delay have the risk to face with learning disabilities as well as psychological and behavioral adjustment problems in the preschool period. The aim of this study to analyse the language and speech disoders in the children aged between 3 and 6 years who attend kindergarden. 503 children who attend the kindergarden were determined in Beypazarı. However, 101 children were out of study for various reasons (N:402). The implementation of the study consists of two stages. In the first stage, the language and speech development of the children was determined with the Language and Speech Screening Form. The Turkish Preschool Language Scale–5 (TPLS–5) test was administered to the risky children in the second stage. The data obtained from the first stage of study, 23 of 402 children were considered to have problems in language and speech development. The TPLS–5 language test was administered to 22 out of 23 children. A moderate (0.30<|r=0.49|<0.70), positive (r>0) and a significant correlation (p<0.05) was found between their chronological age and their receptive language age. A high level (0.70<|r=0,88|), positive (r>0) and significant correlation (p<0.01) was found between the chronological and expressive language of the children. Language-speech screenings in preschool children are useful for identifying possible or existing language-speech problems and for intervention in the shortest possible time. The language and speech disorders seen in children cause some negative effects on the families and affect society considerably in the long term. For this reason, it is quite important to follow the language and speech development of children closely in the preschool period.en_US
dc.description.abstractDil ve konuşma gecikmesi olan çocukların, okul öncesi dönemde hem öğrenme güçlüğü hem de psikolojik ve davranışsal uyum sorunları ile karşılaşma riski vardır. Bu çalışmanın amacı, anaokuluna devam eden 3–6 yaş arasındaki çocuklarda dil ve konuşma bozuklarını analiz etmektir. Beypazarı’nda anaokuluna devam eden toplam 503 çocuk belirlenmiştir. Ancak, 101 çocuk çeşitli nedenlerle çalışma dışı kalmıştır (N: 402). Çalışmanın uygulanması iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada çocukların dil ve konuşma gelişimi Dil ve Konuşma Formu ile sorgulanmıştır. İkinci aşamada riskli çocuklara Türkçe Okul Öncesi Dil Ölçeği–5 (TPLS–5) testi uygulanmıştır Çalışmanın ilk aşamasından elde edilen verilerden 402 çocuktan 23'ünün dil ve konuşma gelişiminde problem olduğu düşünülmüştür. TPLS–5 dil testi 23 çocuğun 22'sine uygulandı. Çocukların kronolojik yaşları ve alıcı dil yaşları arasında orta (0.30 <| r = 0.49 | <0.70), pozitif (r> 0) ve anlamlı bir korelasyon (p <0.5) bulunmuştur. Çocukların kronolojik yaşları ile ifade edici dil yaşları arasında ise yüksek düzeyde (0.70 <| r = 0.88 |), pozitif (r> 0) ve anlamlı bir korelasyon (p <0.01) elde edilmiştir. Okul öncesi çocuklarda dil-konuşma taramaları olası veya mevcut dil-konuşma problemlerinin belirlenmesi ve mümkün olan en kısa sürede müdahale edilmesi için faydalıdır. Çocuklarda görülen dil ve konuşma bozukluğu, aileler üzerinde bir takım olumsuz etkiler yaratmakta ve uzun vadede toplumu önemli düzeyde etkilemektedir. Bu nedenle, çocukların okul öncesi dönemde dil ve konuşma gelişimlerini yakından takip etmek oldukça önemlidir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherTürkiye Okul Öncesi Eğitimini Geliştirme Derneğien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectChildrenen_US
dc.subjectPreschoolen_US
dc.subjectLanguageen_US
dc.subjectSpeechen_US
dc.subjectLanguage and Speech Disorderen_US
dc.subjectÇocuken_US
dc.subjectOkul Öncesien_US
dc.subjectDilen_US
dc.subjectKonuşmaen_US
dc.subjectDil ve Konuşma Bozukluğuen_US
dc.titleAn analysis of language and speech disorders in preschool children in Turkey: The case of Beypazarıen_US
dc.title.alternativeTürkiye’de okul öncesi çocuklarda dil ve konuşma bozukluklarının analizi: Beypazarı örneklemien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofJournal of Early Childhood Studiesen_US
dc.departmentİstanbul Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Odyoloji Bölümüen_US
dc.authorid0000-0001-7252-3378en_US
dc.identifier.volume2en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage474en_US
dc.identifier.endpage484en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.doi10.24130/eccd-jecs.196720182386en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster