2-3 yaş arası normal gelişim gösteren kız erkek çocukların elektronik aletlere maruz kalmalarının dil gelişimi üzerine etkisi
Künye
Saldız, H. (2022). 2-3 yaş arası normal gelişim gösteren kız erkek çocukların elektronik aletlere maruz kalmalarının dil gelişimi üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Özet
Bu çalışmanın amacı 2-3 yaş arası normal gelişim gösteren çocukların elektronik aletlere maruz kalmalarının dil gelişimi üzerine etkisine bakmaktır. Bu çalışmada çocukların dil gelişimi için TIGE II envanteri, ebeveynlerin teknolojiye yönelik genel tutumlarını ve çocukların ekran maruziyetlerinin süresini ve niteliğini ölçmek için ise bu Ebeveyn Teknolojik Tutum Ölçeği'nden faydalanılmıştır. Çalışmaya normal gelişim gösteren 24 ay ila 36 ay arası 18 kız ve 22 erkek çocuk ve çocukların ebeveynleri dahil edilmiştir. Bu çalışma sonuçlarına göre çocukların ekran maruziyetlerinin günlük ortalama suresi ve maruziyetlerinin niteliksel durumu (ne tür yayınlar izledikleri ya da ne tür teknolojik alete maruz kaldıkları) ile dil gelişimleri (TIGE II skorları) arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Teknolojiye yönelik olumlu tutuma sahip ebeveynlerin çocukları daha uzun süre ekrana maruz kalmaktadır. TIGE II Gramer bilgileri skoru yüksek çocukların ebeveynleri teknolojiye yönelik daha olumlu bir tutum içindedir. Bu çalışmada sosyo-ekonomik statü (ebeveyn gelir durumu ve eğitim seviyesi) ile dil becerileri, ekran maruziyeti ve ebeveyn teknolojik tutumu arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Son olarak COVID-19 Pandemisinin çocukların ekran maruziyeti üzerindeki etkisinin de incelendiği bu çalışmada çocukların ekran maruziyetlerinin pandemi suresince anlamlı bir artış gösterdiği bulunmuştur. Bu artış özellikle teknolojiye yönelik olumlu tutum içinde olan ebeveynlerin çocuklarında daha fazladır. Bu bulgular mevcut araştırmanın sınırlılıkları göz önünde bulundurularak yorumlanmalıdır. The purpose of this study was to investigate the impact of screen exposure in 2 to 3 year-old typically developing children's language development. In the present study, we used TIGE-II inventory for assessment of language development, and the Inventory of Parental Attitudes for Technology to assess parental attitudes and use of technology as well as their children's quality and quantity of screen exposure. Participants were 18 typically developing girls and 22 typically developing boys between 24 to 36 months of age. The results of this study showed that the amount or type of screen exposure did not have a significant relation to children's language development (i.e., TIGE-II scores). This study found that children whose parents had more positive attitudes towards technology also had greater screen exposure. In addition, children whose parents had more positive attitudes towards technology also had greater TIGE-II Grammar knowledge scores. This study did not identify a significant correlation between socio-economic status (i.e., parental education levels and average monthly income level) and language skills, children's screen exposure amount or type, and parental attitudes towards technology. Finally, the present study also aimed to investigate the impact of COVID-19 Pandemic on children's screen exposure. We found that children's screen exposure showed a significant increase during the pandemic, and this increase was particularly significant for children whose parents had more positive attitudes towards technology. These findings should be carefully interpreted by taking into consideration the present study's limitations.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsphttps://hdl.handle.net/20.500.12511/12056
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1159]