48-72 aylık çocukların annelerinin, ebeveynlik tutumları ile ebeveyn-çocuk medya aracılık rolleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
Bastırmacı, Ş. (2022). 48-72 aylık çocukların annelerinin, ebeveynlik tutumları ile ebeveyn-çocuk medya aracılık rolleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Özet
Okul öncesi eğitime devam eden 48-72 aylık çocukların annelerinin, ebeveynlik tutumları ile ebeveyn-çocuk medya aracılık rolleri arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlayan çalışma, nicel bir araştırma olup, genel tarama modeli, ilişkisel tarama yöntemlerinden korelasyonel araştırma türünde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili merkez ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel anaokulları ve ana sınıflarına devam 48-72 aylık çocukların anneleri, örneklemini ise evrenden basit seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen 189 anne oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak; "Erken Çocukluk Ebeveyn Medya Aracılık Ölçeği", "Anne-Baba Tutum Ölçeği" ve katılımcıların kişisel bilgilerini içeren "Demografik Bilgi Formu", kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde "bağımsız örneklemler için t-testi", "tek yönlü varyans analizi", "Pearson Korelasyon Analizi" ve "Hiyerarşik Regresyon Analizi" kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre ebeveyn-medya aracılık rolleri ile ebeveyn tutumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Ebeveyn-medya aracılığı değerlendirme puanına göre aracılık rollerinin niteliği arttıkça demokratik tutuma sahip olma oranı da artmaktadır. Bununla birlikte, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu ve anne çalışma durumunun ebeveynlik tutumlarına göre farklılaştığı görülmektedir. Annelerin eğitim seviyesi arttıkça ebeveyn-medya aracılığı değerlendirme puanı ve demokratik tutuma sahip olma oranı da artış göstermektedir. Ayrıca, annenin medya okuryazarlığı değişkeninin ise ebeveyn-çocuk medya aracılık rollerine göre anlamlı olarak farklılaştığı bulunmuş olup, anne okuryazarlığına sahip annelerin, sahip olmayan annelere göre ebeveyn-medya aracılığı değerlendirme puanının daha yüksek olduğu ortaya konmuştur. Within the scope of the study, it is aimed to examine the relationship between parenting attitudes and parental media mediation roles of mothers of 48-72 month old children attending pre-school education. This study which is a quantitative research was designed as the type of correlational research from the general survey model of the relational survey methods. The universe of the research consists of the mothers of 48-72 months old children who attend the private kindergartens affiliated to the Ministry of National Education in the central districts of Istanbul in the 2021-2022 academic year and the sample consists of 189 mothers selected by simple random sampling method from the population. As data collection tools in the research; "Early Childhood Parental Mediation Scale", "Parental Attitude Scale" and "Demographic Information Form" which includes of information about participants were used. In the analysis of the obtained data, "t-test for independent samples", "one-way analysis of variance", "Pearson Correlation Analysis" and "Hierical Regression Analysis" were used. There is an important relationship between parental mediation roles and parenting attitudes according to findings of resarch. According to the parent-media mediation evaluation score, as the quality of mediation roles increases, the rate of having a democratic attitude also increases. Besides, it is seen that the educational status of the mother, the educational status of the father and the working status of the mother differ according to their parenting attitudes. Moreover, as the education level of mothers increases, the evaluation score of parent-media mediation and the rate of having a democratic attitude also increases. In addition, it was found that the mother's media literacy variable differed significantly according to parent-child media mediation roles, and it was revealed that mothers with media literacy skills had a higher parent-media mediation evaluation score than mothers who did not.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsphttps://hdl.handle.net/20.500.12511/12005
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1159]