Hafif bilişsel bozukluğu olan hastalarda yürütücü fonksiyonlar ve görsel algısal beceriler arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
Yüksel, A. (2022). Hafif bilişsel bozukluğu olan hastalarda yürütücü fonksiyonlar ve görsel algısal beceriler arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Özet
Hafif Bilişsel Bozukluk'ta dikkat, bellek, karar verme, görsel-uzaysal beceriler gibi bilişsel becerilerin birinde ya da birkaçında performans olarak kötüleşme mevcuttur Hafif Bilişsel Bozukluk'ta görsel uzaysal algı ve görsel yönelim performansı ile yürütücü işlev performansı arasındaki ilişkinin tam anlamıyla incelenemediği belirtilmiştir. Bu çalışmanın amacı; Hafif Bilişsel Bozukluk'ta görülen yürütücü işlev problemlerinin görsel- uzaysal işlevleri etkileyip etkilemediği ve yürütücü işlev becerilerindeki değişim ile arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmamıza Hafif Bilişsel Bozukluk tanısı almış 104 hasta alınmıştır. Retrospektif olarak yapılan araştırmamızda hastaların global bilişsel işlevleri değerlendirmek için; Standardize Mini Mental Test, yürütücü işlevlerini değerlendirmek için; Saat Çizme Testi, K-A-S Testi, Hayvan Sayma Testi, Meyve- İsim Testi, İz Sürme Testi Süre Farkı ve Stroop Testi Süre Farkı, dikkat fonksiyonunu değerlendirmek için İleri ve Geri Sayı Menzil Testleri ve görsel- uzaysal becerileri değerlendirmek için kullanılan Benton Çizgi Yönü Belirleme Testi ve Benton Yüz Tanıma Testi'nin, sonuçları değerlendirilmiştir. Çalışmamızın bulgularına göre; yürütücü işlev alt testlerine göre gruplanan hastalar arasında görsel- uzaysal becerilerden çizgi yönü performansı ile yürütücü işlev fonksiyonu arasında anlamlı bir ilişki mevcutken; yürütücü işlevler ve yüz tanıma performansı arasında ilişki bakımından anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Sonuç olarak bulgularımız yürütücü işlevleri bozuk ve sağlam olan Hafif Bilişsel Bozukluk'ta gözlenen dorsal yolak görsel- uzaysal becerilerdeki etkileniminin ventral yolak görsel- uzaysal işlev becerisine bağlı olmaksızın yürütücü işlevler ile ilişkili olduğunu göstermektedir. In Mild Cognitive Disorder, there is a deterioration in performance in one or more of the cognitive skills such as attention, memory, decision-making, and visuospatial skills. The aim of this study; Examination whether executive function problems seen in Mild Cognitive Disorder affect visuospatial functions and the relationship between changes in executive function skills. 104 patients diagnosed with Mild Cognitive Disorder were included in our study. In our retrospective study, to evaluate the global cognitive functions of the patients; Standardized Mini-Mental Test to assess executive functions; Clock Drawing Test, K-A-S Test, Animal Counting Test, Fruit-Name Test, Trail Making Test Time Difference, and Stroop Test Time Difference, Forward and Backward Number Range Tests to assess attention function, and Benton Line Direction Determination Test used to determine visuospatial skills and Benton Face Recognition Test, the results were evaluated. According to the findings of our study; While there was a significant relationship between visuospatial skills, line direction performance, and executive function among patients grouped according to executive function subtests; No significant correlation was found between executive functions and face recognition performance. In conclusion, our findings show that the influence of dorsal pathway visuospatial skills observed in Mild Cognitive Disorder with impaired and robust executive functions is related to executive functions regardless of ventral pathway visuospatial function skills.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsphttps://hdl.handle.net/20.500.12511/11961
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1159]