Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorYapan, Saadet
dc.contributor.authorMurat, Mehmet
dc.contributor.authorYavuz, Kasım Fatih
dc.date.accessioned2023-03-24T10:31:26Z
dc.date.available2023-03-24T10:31:26Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.citationYapan, S., Murat, M. ve Yavuz, K. F. (2021). Kabul ve kararlılık terapisi ve bilişsel davranışçı terapi temelli psikoeğitim programlarının sınav kaygısına etkisi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 10(2), 194-208. https://dx.doi.org/10.5455/JCBPR.107866en_US
dc.identifier.issn2146-9490
dc.identifier.issn2636-8765
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.5455/JCBPR.107866
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12511/10690
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) temelli psikoeğitim programının lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı düzeyine etkisinin incelenmesi ve geleneksel Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT) ile karşılaştırılmasıdır. Zayıf deneysel desende gerçekleştirilen araştırmada veri toplama araçları olarak Kısa Semptom Envanteri, Sınav Kaygısı Envanteri, Kaçınma ve Birleşme Ölçeği Gençler-8 ve Otomatik Düşünceler Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya dâhil olma ölçütlerini karşılayan denekler ACT (11 Öğrenci), BDT (11 Öğrenci) ve kontrol (11 Öğrenci) grubu olmak üzere üç gruba atanmıştır. ACT grubunda yer alan deneklere yedi oturum, BDT grubunda yer alan deneklere sekiz oturum psikoeğitim programı yedi hafta süreyle uygulanmış; kontrol grubuna ise herhangi bir işlem uygulanmamıştır. Araştırma sonuçları ACT, BDT ve kontrol grubunda yer alan deneklerin SKE ön-test ve son-test ölçümlerinden elde ettikleri puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaştığını [F(2- 30) = 9.123; p<0.05]; hem ACT hem BDT’nin öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerini azaltmada etkili olduğunu (qACT=4.776, q>3.49; qBDT =8.409, q>3.49; qkontrol =0.123, q<3.49; p<0.05).; bu etkinin bir aylık ve üç aylık izleme dönemlerinde de devam ettiğini göstermektedir [ACT: x2 (sd=2, n=8) = 2000; BDT: x2 (sd=2, n=9)= 2.889; Kontrol: x2 (sd=2, n=7) = 3.185; p>0.0]. Bununla birlikte uygulama sonrasında ACT grubunda yer alan deneklerin kaçınma ve bilişsel birleşme düzeylerinde; BDT grubunda yer alan deneklerin ise otomatik düşünce düzeylerinde anlamlı azalma olduğu görülmüştür. Bu araştırma zayıf deneysel desende gerçekleşmesi nedeniyle güçlü neden sonuç ilişkileri kurumlasına imkân vermese de sonuç olarak, geleneksel BDT’ye göre yeni bir yaklaşım olan ACT’in öğrencilerin sınav kaygısını azaltmada kullanılabilecek etkili bir yaklaşım olduğuna dair önemli veriler sunmaktadır.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) based psychoeducation program on test anxiety of high school senior students and compare the effectiveness of traditional Cognitive Behavioral Therapy (CBT). Study was conducted in a pre-experimental design. Short Symptom Inventory, Test Anxiety Inventory, Avoidance and Fusion Scale Youth-8 and Automatic Thoughts Scale were used as data collection tools. Participants meeting the inclusion criteria were assigned to three groups as ACT (11 student), CBT (11 student) and control (11 student) group. ACT group received seven session and CBT group received eight session psychoeducation intervention for seven-week; control group received no intervention. The results of the study showed that; the mean scores of the subjects in the ACT, CBT and control groups obtained from the TAI pre-test and post-test measurements differ significantly [F(2-30) = 9.123; p<0.05]; both ACT and CBT are effective in reducing students’ test anxiety (qACT=4.776, q>3.49; qCBT =8.409, q>3.49; qControl =0.123, q<3.49; p<0.05); and this effect maintained at one and three month follow up [ACT: x2 (sd=2, n=8) = 2000; CBT: x2 (sd=2, n=9)= 2.889; Control:x2 (sd=2, n=7) = 3.185; p>0.05]. However, it was seen there was a significant decrease in avoidance and cognitive fusion levels of the participants of the ACT group and significant decrease in automatic thought levels of subjects in the CBT group. Although this study does not allow establishing strong cause and effect relationships due to its pre-experimental design, as a result, it provides important data that ACT, which is a new approach compared to traditional CBT, is an effective approach that can be used in reducing students’ test anxiety.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherBilişsel Davranışçı Psikoterapiler Derneğien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKabul ve Kararlılık Terapisien_US
dc.subjectBilişsel Davranışçı Terapien_US
dc.subjectKaygıen_US
dc.subjectSınav Kaygısı Ölçeğien_US
dc.subjectPsikoterapien_US
dc.subjectAcceptance and Commitment Therapyen_US
dc.subjectCognitive Behavioral Therapyen_US
dc.subjectAnxietyen_US
dc.subjectTest Anxiety Scaleen_US
dc.subjectPsychotherapyen_US
dc.titleKabul ve kararlılık terapisi ve bilişsel davranışçı terapi temelli psikoeğitim programlarının sınav kaygısına etkisien_US
dc.title.alternativeEffects of acceptance and commitment therapy and cognitive behavioral therapy based psychoeducation programms on high school senior students’ test anxiety levelen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofBilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisien_US
dc.departmentİstanbul Medipol Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümüen_US
dc.authorid0000-0003-3862-2705en_US
dc.identifier.volume10en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage194en_US
dc.identifier.endpage208en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.doi10.5455/JCBPR.107866en_US
dc.institutionauthorYavuz, Kasım Fatih
dc.identifier.trdizinid477918en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster