Ebelik son sınıf öğrencilerinin birinci basamaksağlık hizmetlerine ilişkin bilgi düzeyleri
Künye
Kezer, A. (2022). Ebelik son sınıf öğrencilerinin birinci basamak sağlık hizmetlerine ilişkin bilgi düzeyleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Özet
Tanımlayıcı nitelikte yapılan bu çalışma, dördüncü sınıf ebelik öğrencilerinin birinci basamak sağlık hizmetlerine ilişkin bilgi düzeylerini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırma İstanbul ilinde ebelik lisans eğitimi veren yedi farklı üniversitenin ebelik bölümü dördüncü sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Bu üniversitelerin dördüncü sınıf ebelik öğrenci sayısı 17- 72 arasında değişmekte olup, toplamda 373 dir. Veriler literatür doğrultusunda oluşturulan anket yöntemiyle toplanmıştır. Veri toplama aracının birinci bölümünü sosyo-demografik özelliklere ilişkin soruları, ikinci bölümünü birinci basamak sağlık hizmetlerine ilişkin bilgi içeren soruları içermektedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde analizlerinden, ölçeğin incelenmesinde ortalama ve standart sapma istatistiklerinden faydalanılmıştır. Araştırma değişkenlerinin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek üzere Kurtosis (Basıklık) ve Skewness (Çarpıklık) değerleri incelenmiştir. Verilerin analizinde parametrik yöntemler kullanılmıştır. Öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerine göre ölçek düzeylerindeki farklılaşmaların incelenmesinde t-testi, tek yönlü varyans analizi (Anova) ve post hoc analizlerinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucuna göre; öğrencilerin birinci basamak sağlık hizmetlerine ilişkin bilgi toplam düzeyleri yüksek bulunmuştur. 24,359±4,984 (Min=0; Maks=29) Öğrencilerin birinci basamak hizmetleri bilgi toplam düzeylerinin mezun olunca mesleği yapma istediğine göre farklılık gösterdiği (p=0.037<0.05), birinci basamak hizmetleri bilgi toplam düzeylerinin ebelerin halk sağlığı hizmetlerinde yeterliliğine göre farklılık gösterdiği (p=0<0.05), birinci basamak hizmetleri bilgi toplam düzeylerinin ebelerin halk sağlığı hizmetlerinde yeterli yer almasına göre farklılık gösterdiği (p=0<0.05), birinci basamak hizmetleri bilgi toplam düzeylerinin birinci basamak sağlık hizmetlerinde çalışma tecrübesine göre farklılık gösterdiği (p=0<0.05) belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre ebelik son sınıf öğrencilerinin birinci basamak sağlık hizmetlerine ilişkin bilgi düzeyleri yüksek bulunmuştur. Tanımlayıcı nitelikte yapılan bu çalışma, dördüncü sınıf ebelik öğrencilerinin birinci basamak sağlık hizmetlerine ilişkin bilgi düzeylerini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırma İstanbul ilinde ebelik lisans eğitimi veren yedi farklı üniversitenin ebelik bölümü dördüncü sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Bu üniversitelerin dördüncü sınıf ebelik öğrenci sayısı 17- 72 arasında değişmekte olup, toplamda 373 dir. Veriler literatür doğrultusunda oluşturulan anket yöntemiyle toplanmıştır. Veri toplama aracının birinci bölümünü sosyo-demografik özelliklere ilişkin soruları, ikinci bölümünü birinci basamak sağlık hizmetlerine ilişkin bilgi içeren soruları içermektedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde analizlerinden, ölçeğin incelenmesinde ortalama ve standart sapma istatistiklerinden faydalanılmıştır. Araştırma değişkenlerinin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek üzere Kurtosis (Basıklık) ve Skewness (Çarpıklık) değerleri incelenmiştir. Verilerin analizinde parametrik yöntemler kullanılmıştır. Öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerine göre ölçek düzeylerindeki farklılaşmaların incelenmesinde t-testi, tek yönlü varyans analizi (Anova) ve post hoc analizlerinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucuna göre; öğrencilerin birinci basamak sağlık hizmetlerine ilişkin bilgi toplam düzeyleri yüksek bulunmuştur. 24,359±4,984 (Min=0; Maks=29) Öğrencilerin birinci basamak hizmetleri bilgi toplam düzeylerinin mezun olunca mesleği yapma istediğine göre farklılık gösterdiği (p=0.037<0.05), birinci basamak hizmetleri bilgi toplam düzeylerinin ebelerin halk sağlığı hizmetlerinde yeterliliğine göre farklılık gösterdiği (p=0<0.05), birinci basamak hizmetleri bilgi toplam düzeylerinin ebelerin halk sağlığı hizmetlerinde yeterli yer almasına göre farklılık gösterdiği (p=0<0.05), birinci basamak hizmetleri bilgi toplam düzeylerinin birinci basamak sağlık hizmetlerinde çalışma tecrübesine göre farklılık gösterdiği (p=0<0.05) belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre ebelik son sınıf öğrencilerinin birinci basamak sağlık hizmetlerine ilişkin bilgi düzeyleri yüksek bulunmuştur.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsphttps://hdl.handle.net/20.500.12511/11901
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1159]