Erken çocukluk döneminde çocuk davranışları, ebeveyn tutumu ve duygu sosyalleştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
Çelik, Z. (2022). Erken çocukluk döneminde çocuk davranışları, ebeveyn tutumu ve duygu sosyalleştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Özet
Bu çalışma erken çocukluk eğitimine devam eden 48-72 aylık çocukların sosyal beceri ve problem davranışları, ebeveynlerinin tutumları ve ebeveyn duygu sosyalleştirme davranışları arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkiyi çeşitli demografik özellikler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Çalışmanın örneklemini basit seçkisiz yöntem ile ulaşılan erken çocukluk eğitimine devam eden 48-72 aylık 303 çocuk ve annesi oluşturmaktadır. Aile tanıma formu, Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği, Ebeveyn Tutum Ölçeği, Çocukların Olumsuz Duyguları ile Baş Etme Ölçeği aracılığıyla araştırma verileri toplanmıştır. Çalışmada Bağımsız Gruplar t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu ve çoklu regresyon analizlerinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda; sosyal becerilerin cinsiyet, yaş, anne eğitim durumuna göre farklılaştığı, problem davranışlarının ise cinsiyet, yaş ve gelir düzeyine göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Demokratik tutumunun anne çalışma durumu, eğitim durumu ve gelir düzeyine göre farklılaştığı görülmüştür. Duygu sosyalleştirme davranışlarının da cinsiyet, anne çalışma durumu, anne eğitim durumu, gelir düzeyi değişkenlerine göre farklılaştığı saptanmıştır. Bununla birlikte, demokratik ve otoriter tutumunun ve ebeveyn duygu sosyalleştirme davranışlarının çocukların sosyal beceri ve davranış problemleriyle anlamlı düzeyde ilişkilere sahip olduğu bulunmuştur. Ebeveyn tutumları ve duygu sosyalleştirme davranışları arasında anlamlı ilişkiler olduğu sonucuna varılmıştır. Çoklu regresyon analizi ile duygu sosyalleştirme davranışlarının sosyal beceri ve problem davranış düzeylerini anlamlı şekilde yordadığı sonucu elde edilmiştir. Sosyal beceri değişkenine ait varyansın %49'unun ve problem davranış değişkenine ait varyansın %37'sinin duygu sosyalleştirme davranışları tarafından açıklandığı bulunmuştur. The aim of this study is to investigate the relationship between social skills and problem behaviors of 48-72 months old children attending early childhood education, their parents' child-rearing attitudes and parental emotion socialization behaviors, and to examine these relationships in terms of various demographic characteristics. The study employs a correlational research design. The sample consists of 303 children and their mothers reached by simple random sampling method. The data were collected through the family recognition form, Preschool and Kindergarten Behavior Scale, Parental Attitude Scale, and Coping with Children's Negative Emotions Scale. The data were analyzed by running Independent Sample Groups t-Test, Analysis of Variance (ANOVA), Pearson Product-Moment Correlation and multiple linear regression. Results suggested that children's social skills differ in relation to gender, age, mother's educational level, and problem behaviors differ in relation to gender, age, and income level. Authoritative parental attitude was observed to differ in relation to the working status, income level and educational status of the mother. Socialization behaviors were also found to differ in relation to the variables of child gender, mother's working status, mother's education level, and income level. Authoritative parental attitude, authoritarian parental attitude and parental emotion socialization behaviors were found to have statistically significant relationships with children's social skills and behavioral problems, and there were also statistically significant relationships between parental attitudes and emotion socialization behaviors. Parental emotion socialization behaviors significantly predicted social skills and problem behavior levels. Social skill was explained by 49% and problem behavior by 37% of the variance by parental emotion socialization behaviors.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsphttps://hdl.handle.net/20.500.12511/12004
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1159]